Antallet af skibe under dansk flag har nået et nyt højdepunkt, viser opgørelse fra Danmarks Rederiforening. Men nybygningerne er de laveste i mange år.
Den danske handelsflåde har vokseværk og er nu større end nogensinde før, viser en opgørelse fra Danmarks Rederiforening, skriver organisationen i en meddelelse.
Opgørelsen fra 1. juli 2014 viser, at flåden under dansk flag for første gang er større end 15 mio. ton dødvægt (DWT). Bruttotonnagen (BT) steg til ca. 13,2 mio., hvilket også er et nyt højdepunkt. I alt tæller den danskflagede flåde nu 637 skibe.
”Det er særdeles positivt, at danske rederier fortsat kan udvide handelsflåden til trods for fortsat svære markedsbetingelser i stort set alle segmenter,” siger afdelingschef i Danmarks Rederiforening Jacob K. Clasen i meddelelsen.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.