Storspillere går sammen i nyt grønt partnerskab
Flere af de tunge spillere i det maritime erhverv samler nu kræfterne for at komme videre med udviklingen af bæredygtige, grønne løsninger for skibsfarten. Erhvervet har bidraget til regeringens innovationsstrategi, det såkaldte INNO+ katalog, som skal danne grundlag for at prioritere fremtidig investeringer.
De investeringer vil det blå erhverv have del i, og mandag søgte erhvervet støtte hos InnovationsFonden på 50 mio. kroner til et nyt grønt partnerskab, der består af tunge spillere som Maersk, Alfa Laval Aalborg, DFDS, Hempel, MAN Diesel & Turbo SE, OSK-Shiptech, Torm og førende universiteter og GTS institutioner, skriver Danmarks Rederiforening i en meddelelse.
”Vi er meget tilfredse med, at arbejdet med INNO+ nu udmønter sig i en fælles ansøgning. Kan vi forene vores kræfter og forskellige kompetencer, så kan vi nå rigtig langt til gavn for miljø, vækst og beskæftigelse på én gang,” siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
Ansøgningen om 'Blue INNOship', som samarbejdet hedder, har et samlet budget på 100 mio. kroner indtil videre, hvoraf man søger støtte til det halve hos fonden. For at give alle danske virksomheder mulighed for at byde ind til projektet holdt Danske Maritime, Danmarks Rederiforening og INNO+-sekretariatet godt 70 møder med deltagelse af ca. 160 organisationer inden ansøgningen blev sendt afsted.
Kan man lave en forretningsplan for Nordøstpassagen?
”Det er vigtigt at være på forkant med udviklingen for at sikre væksten i Det Blå Danmark, og Danske Maritime har på baggrund af de afholdte møder arbejdet målrettet på at udvikle INNO+-kataloget. Vi ser frem til at arbejde videre med indholdet af INNO+ og med udvikling af specifikke grønne maritime løsninger til fordel for hele Danmark”, siger adm. direktør i Danske Maritime Jenny N. Braat i meddelelsen.
Målsætningen for 'Blue INNOship' er at udvikle teknologier og metoder, der bl.a. kan være med til at reducere skibes udledning af CO2 med mindst 30-50 pct. og af SOx og NOx med 80 pct. i forhold til i dag.
Relaterede artikler
Kan man lave en forretningsplan for Nordøstpassagen?
For abonnenter
Her er politikernes visioner for det blå erhverv
For abonnenter