Der er alt for meget dårlig bunkers i shippingbranchen, som nu lægger pres på IMO for at behandle problemet alvorligt, så skibe ikke modtager fuel, der sætter sikkerheden over styr.
En del af den bunker, der bliver solgt, er så dårlig, at den risikerer at sætte skibes sikkerhed på spil, mener flere organisationer i industrien, som nu lægger pres på IMO om at håndtere problemet.
Ifølge Sustainable Shipping blev det en del af dagsordnen, da sikkerhedskomiteen (MSC) mødtes i denne uge. Her præsenterede den globale brancheorganisation International Chamber of Shipping (ICS) sammen med International Parcel Tankers Association (IPTA) et dokument, der understregede industriens stigende bekymring for den dalende kvalitet.
En bekymring, der ifølge Sustainable Shipping blev positivt modtaget af både medlemslande og andre organisationer. Herunder den internationale organisation for bunkerindustrien, IBIA, hvor formand Jens Maul Jørgensen over for ShippingWatch tidligere har peget på netop det problem.
"Off-spec bunkers er et seriøst problem, som industrien er nødt til at få fat på. Jeg tror meget på samarbejde, og kun samarbejde fra alle spillere i bunkerindustrien kan forbedre situationen," sagde han i forbindelse med sin tiltrædelse som formand d. 1. april i år.
(Jens Maul Jørgensen, formand for IBIA)
I papiret peger IPTA blandt andet på, at man for nylig har modtaget rapporter fra medlemmer, der har oplevet maskinproblemer på grund af dårlig bunkers, mens et skib var gået helt i stå. Flere organisationer vil nu komme med oplæg til det næste møde i miljøkomiteen MEPC i april og igen ved MSC-mødet til efteråret.
Også generalsekretær Koji Sekimizu kalder problemet alvorligt.
I november fortalte Norden til ShippingWatch, at rederiet i stigende grad oplever dårlig bunkers, og det kan koste mange penge, hvis det går galt:
”Cat fines var et meget lille problem for ti år siden, et relativt kontrollerbart problem for fem år siden og et kæmpe problem i dag. (...) Vi har hele tiden olie ombord, som vi kun kan bruge med den alleryderste årvågenhed fra besætningens side. Hvis bare man er en lille smule uheldig, vil man over tid få ret store tab som reder,” sagde Lars Lundegaard, Senior Vice President & Head of Technical Department i Norden.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.