Nu lander sagen om dårlig bunkers på IMOs bord

Der er alt for meget dårlig bunkers i shippingbranchen, som nu lægger pres på IMO for at behandle problemet alvorligt, så skibe ikke modtager fuel, der sætter sikkerheden over styr.
Foto: IMO
Foto: IMO

En del af den bunker, der bliver solgt, er så dårlig, at den risikerer at sætte skibes sikkerhed på spil, mener flere organisationer i industrien, som nu lægger pres på IMO om at håndtere problemet.

Ifølge Sustainable Shipping blev det en del af dagsordnen, da sikkerhedskomiteen (MSC) mødtes i denne uge. Her præsenterede den globale brancheorganisation International Chamber of Shipping (ICS) sammen med International Parcel Tankers Association (IPTA) et dokument, der understregede industriens stigende bekymring for den dalende kvalitet.

En bekymring, der ifølge Sustainable Shipping blev positivt modtaget af både medlemslande og andre organisationer. Herunder den internationale organisation for bunkerindustrien, IBIA, hvor formand Jens Maul Jørgensen over for ShippingWatch tidligere har peget på netop det problem.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

"Off-spec bunkers er et seriøst problem, som industrien er nødt til at få fat på. Jeg tror meget på samarbejde, og kun samarbejde fra alle spillere i bunkerindustrien kan forbedre situationen," sagde han i forbindelse med sin tiltrædelse som formand d. 1. april i år.

(Jens Maul Jørgensen, formand for IBIA)

I papiret peger IPTA blandt andet på, at man for nylig har modtaget rapporter fra medlemmer, der har oplevet maskinproblemer på grund af dårlig bunkers, mens et skib var gået helt i stå. Flere organisationer vil nu komme med oplæg til det næste møde i miljøkomiteen MEPC i april og igen ved MSC-mødet til efteråret.

DNVPS: Dårlig bunker vil fortsat udfordre rederne 

Også generalsekretær Koji Sekimizu kalder problemet alvorligt.

I november fortalte Norden til ShippingWatch, at rederiet i stigende grad oplever dårlig bunkers, og det kan koste mange penge, hvis det går galt:

”Cat fines var et meget lille problem for ti år siden, et relativt kontrollerbart problem for fem år siden og et kæmpe problem i dag. (...) Vi har hele tiden olie ombord, som vi kun kan bruge med den alleryderste årvågenhed fra besætningens side. Hvis bare man er en lille smule uheldig, vil man over tid få ret store tab som reder,” sagde Lars Lundegaard, Senior Vice President & Head of Technical Department i Norden.

Norden: Kvaliteten af bunker dalet kraftigt de sidste 10 år 

Ny IBIA formand: For meget dårlig bunker 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også