Panama-strejke fortsætter
![Konstruktion af udvidelse af Panama-kanalen | Foto: ACP](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6499135.ece/ALTERNATES/schema-16_9/2014-02-19_0735%2520copy.png)
Strejken gik i gang 23. april i Panama og er foranlediget af fagforeningen Construction Workers National Union (Suntracs). Fagforeningen kræver mere i løn. Det vil kunne stoppe strejken, der berører 400 projekter svarende til 98 pct. af alle konstruktionsarbejder i landet. Det skriver Seatrade Global.
Ifølge Suntracs leder Saul Mendez er der sket en tilnærmning mellem parterne - fagforeningen på den ene side og kanalmyndighederne på den anden. Men der er stadig langt. Myndighederne foreslår en lønstigning på 25 pct., mens fagforeningerne kræver 80 procent.
Strejken forventes at koster millioner af USD i alt og at gøre projektet med udvidelsen af kanalen endnu mere forsinket, end det i forvejen er. I marts meddelte Panamas myndigheder, at udvidelsen først vil være klar tre måneder senere end forventet - et stykke inde i 2016.
Panama-kanalen bilægger strid med spansk entreprenør
Fagforeningen har formentlig forhåbninger om, at strejken kan føre lige så gode resultater med sig som en tilsvarende strejke i 2012, hvor lønnen hos arbejderne blev hævet med 12,5 procent.
Når udvidelsen åbner, kan den komme til at ændre containermarkedet, har flere analytikere peget på.
"Åbningen af Panama-kanalens større sluser i slutningen af 2015 vil formentlig føre til et massivt overskud af Panamax-containerskibe mellem 4.000-4.900 teu, hvoraf mange nødvendigvis skal ophugges uanset alder. Det vil også være yderligere dårlig nyt for nord-syd-ruterne, der benytter Panama-kanalen," vurderede Drewry i en analyse i sidste uge.
Drewry: Panama-udvidelse kan ryste containermarked
Relaterede artikler
Drewry: Panama-udvidelse kan ryste containermarked
For abonnenter