Når det ødelagte krydstogtskib Costa Concordia skal destrueres og ophugges bliver det formentlig under stor offentlig bevågenhed på samme måde, som det skete med hævningen af det forliste skib ud for den lille forliste ø Giglio i 2012.
Miljøorganisationen Shipbreaking Platform, der overvåger og fører statistik over ophugningen af skibe under de særdeles tvivlsomme miljø- og arbejdsforhold på strandene i især Indien, Bangladesh og Pakistan, kræver i et brev til den italienske miljøminister, at ophugningen af Costa Concordia skal ske under sikre og rene forhold i overensstemmelse med italiensk og europæisk lovgivning, herunder reglerne om farligt affald og regler om genanvendelse.
Concordias gravsted udpeges i marts
Det skriver Shipbreaking Platform i en meddelelse tirsdag.
Ifølge flere italienske medier står valget mellem faciliteter i Italien eller Tyrkiet, men det er fortsat uklart, hvor krydstogtskibet skal fragtes hen ombord på verdens største heavy lift skib Dockwise Vanguard. Italienske medier har citeret centrale kilder i Italien for, at Tyrkiet er favorit som modtagerland af krydstogtskibet.
Ophugningen af skibet skal betales af skibets ejer Costa, der anslåes foreløbig at have betalt 1,1 mia. euro til hævningen af skibet.
Shipbreaking Platform, der er en koalition af 19 NGO'ere inden for miljø- og menneskerettigheder, samarbejder i forbindelse med den kommende ophugning af Costa Concordia med bl.a. Greenpeace og Verdensnaturfonden,WWF, i Italien.
Ingen Costa Concordia-ordre til Grenå-værft
Costa Concordia gør forsikringen dyrere i 2014