NGOere stiller krav til ophugning af Costa Concordia

Valget af faciliteter til ophugning af krydstogtskibet Costa Concordia står tilsyneladende mellem virksomheder i Italien og Tyrkiet.  
Foto: Andrew Medichini
Foto: Andrew Medichini

Når det ødelagte krydstogtskib Costa Concordia skal destrueres og ophugges bliver det formentlig under stor offentlig bevågenhed på samme måde, som det skete med hævningen af det forliste skib ud for den lille forliste ø Giglio i 2012.

Miljøorganisationen Shipbreaking Platform, der overvåger og fører statistik over ophugningen af skibe under de særdeles tvivlsomme miljø- og arbejdsforhold på strandene i især Indien, Bangladesh og Pakistan, kræver i et brev til den italienske miljøminister, at ophugningen af Costa Concordia skal ske under sikre og rene forhold i overensstemmelse med italiensk og europæisk lovgivning, herunder reglerne om farligt affald og regler om genanvendelse.

Concordias gravsted udpeges i marts  

Det skriver Shipbreaking Platform i en meddelelse tirsdag.

Ifølge flere italienske medier står valget mellem faciliteter i Italien eller Tyrkiet, men det er fortsat uklart, hvor krydstogtskibet skal fragtes hen ombord på verdens største heavy lift skib Dockwise Vanguard. Italienske medier har citeret centrale kilder i Italien for, at Tyrkiet er favorit som modtagerland af krydstogtskibet.

Ophugningen af skibet skal betales af skibets ejer Costa, der anslåes foreløbig at have betalt 1,1 mia. euro til hævningen af skibet.

Shipbreaking Platform, der er en koalition af 19 NGO'ere inden for miljø- og menneskerettigheder, samarbejder i forbindelse med den kommende ophugning af Costa Concordia med bl.a. Greenpeace og Verdensnaturfonden,WWF, i Italien.

Ingen Costa Concordia-ordre til Grenå-værft 

Costa Concordia gør forsikringen dyrere i 2014 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu