Japanske redere varsler svært containermarked

Selvom shippingindustrien i 2013 fortsat var ramt af ustabile forhold og lave rater, kunne japanske K-Line notere fremgang. Anderledes så det ud for rivalen NYK.
Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals
Af RITZAU FINANS OG KATRINE GRØNVALD RAUN

2013 er ikke gået lige godt for de to japanske rederier Kawasaki Kisen Kaisha (K Line) og Nippon Yusen Kaisha (NYK), der onsdag har offentliggjort tal for det forskudte regnskabsår 2013.

Hvor K Line har formået at øge nøgletallene, er NYK gået væsentligt tilbage.

K Line Gruppen fik en omsætning på 1,2 mia. Yen og et nettoresultat på 16,6 mia. Yen mod henholdsvis 1,1 mia. Yen og 10,7 mia. Yen i 2012. Særligt tørlast- og containerdivisionerne bidrog til resultatet, fremgår det af regnskabet, hvor rederiet nød godt af høje rater på fragt af kinesisk jernmalm, mens containerraterne på særligt europæiske ruter ikke var prangende.

Omvendt gik det for rivalen NYK, hvis profit ifølge Tradewinds gik 20 pct. tilbage sammenlignet med 2012. Rederiet havde en nettoindkomst på 13,4 mia. Yen mod 16,7 mia. Yen året før.

NYK investerer i skibe på 14.000 teu 

Regnskaberne fra de japanske rederier ændrer ifølge senioranalytiker i Sydbank Jacob Pedersen ikke ved billedet af et containermarked, som ventes at gå endnu et udfordrende år i møde, ej heller forventningerne til Maersk Lines første kvartal.

"Deres overordnede meldinger om tørlast- og containermarkedet ligger meget tæt opad hinanden. De fleste venter ingen bedring af containermarkedet i det finansår, de går i gang med (forskudt regnskabsår, red), hvorimod forventningerne til tørlastmarkedet er mere positive. Det ventes at blive bedre end det, de har set i det forgangne år," siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans.

Se K Lines regnskab her

Mens en fornuftig udvikling i efterspørgslen og en væsentlig mindre tilgang af ny skibstonnage ventes at præge tørlastmarkedet, er en massiv tonnagetilgang stadig den store bekymring i containermarkedet.

MOL betaler millioner for at få frigivet skib 

Her er planen for G6

NYK Line med overskud på både tørlast og container 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også