Japanske redere varsler svært containermarked
![Foto: APM Terminals](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4618495.ece/ALTERNATES/schema-16_9/portsaidgreenwich2.jpg)
2013 er ikke gået lige godt for de to japanske rederier Kawasaki Kisen Kaisha (K Line) og Nippon Yusen Kaisha (NYK), der onsdag har offentliggjort tal for det forskudte regnskabsår 2013.
Hvor K Line har formået at øge nøgletallene, er NYK gået væsentligt tilbage.
K Line Gruppen fik en omsætning på 1,2 mia. Yen og et nettoresultat på 16,6 mia. Yen mod henholdsvis 1,1 mia. Yen og 10,7 mia. Yen i 2012. Særligt tørlast- og containerdivisionerne bidrog til resultatet, fremgår det af regnskabet, hvor rederiet nød godt af høje rater på fragt af kinesisk jernmalm, mens containerraterne på særligt europæiske ruter ikke var prangende.
Omvendt gik det for rivalen NYK, hvis profit ifølge Tradewinds gik 20 pct. tilbage sammenlignet med 2012. Rederiet havde en nettoindkomst på 13,4 mia. Yen mod 16,7 mia. Yen året før.
NYK investerer i skibe på 14.000 teu
Regnskaberne fra de japanske rederier ændrer ifølge senioranalytiker i Sydbank Jacob Pedersen ikke ved billedet af et containermarked, som ventes at gå endnu et udfordrende år i møde, ej heller forventningerne til Maersk Lines første kvartal.
"Deres overordnede meldinger om tørlast- og containermarkedet ligger meget tæt opad hinanden. De fleste venter ingen bedring af containermarkedet i det finansår, de går i gang med (forskudt regnskabsår, red), hvorimod forventningerne til tørlastmarkedet er mere positive. Det ventes at blive bedre end det, de har set i det forgangne år," siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans.
Se K Lines regnskab her
Mens en fornuftig udvikling i efterspørgslen og en væsentlig mindre tilgang af ny skibstonnage ventes at præge tørlastmarkedet, er en massiv tonnagetilgang stadig den store bekymring i containermarkedet.