Svovlkrav koster redere 120 USD for hver container

Når de nye svovlkrav træder i kraft næste år i Nordsøen og Østersøen, kommer det til at koste 120 USD pr. teu, vurderer Drewry.
Foto: 50Hertz
Foto: 50Hertz

Det bliver en høj pris, rederne skal betale næste år, når svovlkravene træder i kraft i visse områder i verden, skriver Lloyd's Loading List.

Ved konferencen Global Liner Shipping i sidste uge i Hamborg, vurderede analysehuset Drewry, at omkostningerne for at sejle svovl-rigtigt vil betyde en øget omkostning pr. teu på 120 USD.

Flere andre vurderer, at prisen kan blive endnu højere, fordi kampen om det svovlfattige brændstof vil blive skærpet. Samtidig vil det blive dyrere også for redere, der sejler til USA, hvor svovlkravene også er indført, skriver Lloyd's Loading List.

Svovlkravene har været mange rederes hovedpine i flere år, og nu begynder indførslen af kravene at nærme sig, når de om mindre end et år bliver virkelighed. Mange redere har vægret sig ved investeringen i en scrubber, der kan rense udledninger for svovl. Den anden løsning på at imødekomme kravene er at bruge brændstof med mindre svovlindhold, men det kan i længden også blive en stor omkostning for rederne.

Maersk Line: Store kunder kræver CSR-oplysninger  

Maersk efterlyser bedre kontrol med svovl i havnene  

Alfa Laval: DFDS-satsning på scrubbere er vigtig 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også