Afskibere glade for IMOs overvågning af CO2
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6333547.ece/ALTERNATES/schema-16_9/welsh1.jpg)
At IMO's miljøudvalg MEPC nu har bestemt, at man skal gå i gang med at undersøge, hvordan man bedst kan indsamle data om drivhusgasudledninger, er et godt første skridt til at reducere skibenes udledninger af CO2, mener GSF (Global Shippers Forum).
Men det første skridt er også kun et lille skridt, lyder det fra formand Chris Welsh.
"Dette er tydeligvis kun begyndelsen på en proces, men det er et vigtigt første skridt mod at blive enige om en måde reducere maritime drivhusgasemissioner. GSF bifalder at IMO har etableret en korrespondencegrupper, der har til opgave at diskutere og anbefale kerneelementer, der skal udgøre basis for et passende dataindsamlingssystem," siger han i en pressemeddelelse.
Flere afskiber- og rederorganisationer har været i stærk opposition til, at der skulle oprettes lokale målinger af CO2, som det f.eks. har været foreslået i EU. Derfor er afskiberne nu meget tilfredse med, at det nu skal fastlægges i international regi, hvordan udledningerne skal måles.
Redere: EU-forslag forhaler global CO2-løsning
"Det er tydeligt at medlemslandenes har lyttet nøje til bekymringer vedrørende det faktum, at et eventuelt dataindsamlingssystem skal være simpelt, pragmatisk og nemt at bruge, samt tage højde for shippings forskelligartede og varierende sektorer og operationer. GSF tror på, at dette er den helt rigtige fremgangsmåde, da der bør tages højde for omkostninger relateret til indsamling af data, og endvidere at det er den korrekte data, der indsamles med henblik på at overvåge brændstoffet," siger Chris Welsh.
Maersk Line: Store kunder kræver CSR-oplysninger
Relaterede artikler
Maersk Line: Store kunder kræver CSR-oplysninger
For abonnenter
Skibsrederne stiller ti nye krav til EU
For abonnenter
Afskibere vil have foden indenfor i CO2-debat
For abonnenter