Nødstedte skibe har ikke længere en sikker havn
Der er en ældgammel regel, der gælder for skibe i nød: De kan gå i nærmeste havn. Som gerne skulle være en sikker havn - port of refuge. Men den regel er blevet mindre og mindre gylden siden 1960' erne. På grund af mere udførlige regler om f.eks. hensyn til miljøet, vælger mange havne at afvise de skibe, der har brug for hjælp. Det fortæller Ole Wikborg til ShippingWatch. Han er udover at være direktør i det norske sø-forsikringsselskab Norwegian Hull Club også præsident for den internationale sammenslutning af maritime forsikringsselskaber - IUMI.
Læs hele artiklen
Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
Med din prøveperiode får du:
Få fuld adgang til dig og dine kollegaer
Start et gratis virksomhedsprøveabonnementRelaterede artikler
IUMI: Anarkistiske tilstande i skibsforsikring
For abonnenter
Asien løfter Skulds forretning med 13 pct
For abonnenter
Skuld: Lad en mægler løse tvister
For abonnenter