Ellevte uge i træk med ratefald på Asien-Europa

Fragtraterne på den vigtige handelsrute mellem Asien og Europa er faldet for ellevte uge i træk. Ifølge Sydbank faldt spotraten på ruten i ugen med 5,1 pct. til 843 dollar per teu.
AF RITZAU FINANS

Fragtraterne på den vigtige handelsrute mellem Asien og Europa er faldet for ellevte uge i træk. Ifølge Sydbank faldt spotraten på ruten i ugen med 5,1 pct. til 843 dollar per teu. Dermed er raten blevet blevet mere end halveret fra 1765 dollar, før de elleve ugers tilbagegang satte i gang.

Målt på Shanghai Shipping Index faldt raterne i denne uge med 1,7 pct. til indeks 929,43. Indekset er dermed faldet 21 pct. siden starten af januar. Det samlede SCFI-indeks dækker over udviklingen i spotrater fra Shanghai til resten af verden. Ruter fra Asien til Europa vægter 20 pct. i det samlede indeks, mens ruterne fra Asien til Middelhavet vægter 10 pct.

Mandag i forrige uge varslede Maersk Line en ratestigning på ruterne fra Asien til Europa på 525 dollar per tyvefodscontainer og 1050 dollar per fyrrefodscontainer fra 1. april.

Markant stigning i raterne for store gasskibe 

Markedet for containerfragt mellem Asien og Europa er præget af overkapacitet og svag efterspørgselsvækst, hvilket ad flere omgange har kastet rederierne ud i voldsomme priskrige. I midten af 2013 nåede spotraterne fra Asien til Europa eksempelvis 514 dollar.

Rederiernes modtræk er generelle ratestigninger, der normalt sender raterne op, hvorefter de langsomt falder tilbage.

"Vi forventer, at raterne fortsat vil bølge op og ned. Der er stadig overkapacitet, og det vil der være frem til 2016. Det gør, at det vil være en konstant kamp at holde raterne oppe," sagde administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsk Nils Smedegaard Andersen i forbindelse med årsregnskabet sidst i februar.

Stillehavs-alliance søger hurtigt ratehop 

Containerrater på Asien-Europa dykker 10 procent 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også