DFDS vinder markedsandele i kanalen
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5851920.ece/ALTERNATES/schema-16_9/DOVER-SEAWAYS-ARRIVING-DOVER-BRUCE-PETER.jpg)
Britiske P&O taber markedsandele til DFDS og det Eurotunnel-ejede færgeselskab My Ferry Link, skriver Lloyds Loading List torsdag på baggrund af nye tal på ruterne mellem Dover og Calais.
I december 2013 er P&O's markedsandel på den trafikerede rute i Den Engelske Kanal faldet fra 36,7 procent for et år siden til 26,2 procent. Tilsvarende har DFDS og MyFerryLink øget deres andel af trafikken med henholdsvis 10,3 procent og 9,6 procent.
Ny skæbnedag for DFDS i Den Engelske Kanal
En talsmand fra P&O Ferries siger om tab af markedsandele, at selskabets rivaler (DFDS og MyFerryLink) er i gang med en priskrig i den lave ende af markedet, og at MyFerryLink sejler til under kostpris, der er muliggjort af ejeren Eurotunnel.
"Vi håber ikke, at denne situation undgår de britiske konkurrencemyndigheders opmærksomhed," siger talsmanden fra P&O.
Britiske Competition Commission (CC) vurderer i øjeblikket, om Eurotunnels overtagelse af de tre færger og andre aktiver fra det krakkede SeaFrance er en fusion, hvilket har betydning for den verserende konkurrencesag.
En tidligere afgørelse fra Competition Commission konkluderede, at Eurotunnel har en dominerende markedsposition i Den Engelske Kanal, og at selskabet skal ophøre med at drive færgeselskab.
326.274 lastbiler med Eurotunnels færgeselskab
Mere trafik over Den Engelske Kanal
Relaterede artikler
326.274 lastbiler med Eurotunnels færgeselskab
For abonnenter
Mere trafik over Den Engelske Kanal
For abonnenter