Eivind Kolding ny adm. direktør i Novo A/S

Tidligere topchef i Maersk Line og i Danske Bank, Eivind Kolding, skal være ny adm. direktør i selskabet bag Novo Nordisk Fond.
Foto: NIELS HOUGAARD
Foto: NIELS HOUGAARD

Eivind Kolding, der tidligere har været administrerende direktør for Maersk Line og administrerende direktør i Danske Bank bliver fra 1. maj 2014 ny administrerende direktør for Novo A/S, der er holdingselskabet bag Novo Nordisk Fond. Det fremgår af en meddelelse fra Novo A/S torsdag.

Eivind Kolding, der blev afskediget i Danske Bank i september sidste år, glæder sig til den nye udfordring.

"Novo-gruppen har haft en fantastisk udvikling de sidste mange år, og Novo A/S er i dag en af verdens mest aktive investorer inden for life-science-området. Jeg glæder mig til at arbejde sammen med de dygtige medarbejdere i Novo A/S, og jeg vil gøre, hvad jeg kan for at fortsætte den værdiskabelse, som har kendetegnet Novo A/S indtil nu, og som min forgænger har stået for, siger Kolding i meddelelsen.

Eivind Kolding var ansat i A.P. Møller - Mærsk fra 1989 til 2011 og nåede at være både finansdirektør og CEO i Maersk Line.

Novo A/S forvalter Novo Nordisk Fondens formue. Fonden er hovedaktionær i både Novo Nordisk og Novozymes, ligesom den også har aktiver i en række andre selskaber.

Eivind Kolding erstatter Henrik Gürtler, der har været adm. direktør i Novo A/S siden 2000.

Et mindre klap med døren i Maersk

Flere kilder med indgående kendskab til interne forhold Maersk, beskrev i forbindelse med Eivind Koldings Esplanade-exit overfor Jyllands-Posten, hvordan topchefen, Nils Smedegaard Andersen, og den daværende Maersk Line-direktørs forhold gennem det seneste år blev svært anstrengt.

Den primære årsag til, at der til slut var frostkold luft mellem de to magtfulde topbosser, var den store satsning, som Eivind Kolding, lancerede knap et år siden før sin afgang. Pludselig blev en forsigtig strategi og en fokus på bundlinje erstattet af et aggressivt mål om at presse andre spillere på det hårdt pressede containermarked ud, og da Maersk i september 2011 lancerede strategien ”Daily Maersk” med en daglig rute mellem Europa og Asien, var det reelt sidste brik i Eivind Koldings store sats.

Tiltaget var reelt et granatchok i industrien, men stik imod al forventning allierede flere af rederiets værste konkurrenter sig mod Maersk som modangreb, og resultatet blev, at Maersk Line ganske vist vandt markedsandele, men samtidig også tabte milliarder på at fragte varer til uholdbare rater.

»Problemerne i Maersk Line førte til, at forholdet mellem Kolding og Smedegaard blev stadig mere anstrengt, og topchefen var ikke bleg for at lufte sin utilfredshed i diverse interne ledelsesfora,« lød det fra en unavngiven kilde med indgående kendskab til begivenhederne.

Avis: Mærsk forhindrede staten i at få Danske Bank aktier

Eivind Kolding: Medierne meget positive over for Maersk

Eivind Kolding dybt berørt af Mærsk Mc-Kinneys død 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også