Panama-konsortium fortsætter arbejdet
![Foto: Maersk Line](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4708578.ece/ALTERNATES/schema-16_9/about_gallery_marchenmiddlepanama_gallery.jpg)
Der har gennem længere tid været raslet med sablerne i området omkring Panamakanalen, hvor kanalmyndigheder og konstruktionsfirmaer, der skal etablere den stort anlagte kanaludvidelse har været uenige om, hvordan man kunne komme videre fra en budgetoverskridelse på 1,6 mia. USD.
På den side står de fire virksomheder, der i konsortiet Grupo Unidos por el Canal (GUPC) vandt udbuddet om at få lov at bygge kanalen. På den anden side står Panama Canal Authority (PCA), der nu har fået en regning fra GUPC, der ligger 1,6 mia. USD over det budget, som konsortiet ellers vandt aftalen på.
PCA har i lang tid nægtet at betale for firmaernes overskridelser, og i et forsøg på at få dækket nogle af de høje omkostninger har GUPC truet med at nedlægge arbejdet, og dermed vil kanalen, der samlet havde et startbudget på 5,25 mia. USD, blive forsinket yderligere.
PCA har fastholdt deres afslag på at betale penge, med baggrund i en antagelse om at arbejdsnedlæggelsen ikke ville være lovlig, og i stedet har myndighederne arbejdet med selv at overtage arbejdet, hvis ikke konsortiet ville makke ret.
Det er nu sket, og GUPC-parterne har indvilget i at fortsætte det arbejde, som efter planen ellers skulle være ophørt d. 19. januar, skriver Reuters.
Truslen, om at arbejdet når som helst kan blive nedlagt, hænger dog stadig tungt over kanalen, og for at løse lidt af den verserende strid mødes konsortium og kanalmyndigheder tirsdag med forsikringsselskabet Zürich om muligheden for at få dækket en del af udgifterne til den meget store slusedel af projektet.
Ifølge Jorge Quijano, der er leder af PCA, forhandler man for øjeblikket også med en tredjepart om overtagelsen af den resterende del af projektet, hvis ikke der kommer en endelig og sikker aftale på plads med GUPC. Den sidste del af projektet har en samlet værdi af omkring 1,5 mia. USD.
Relaterede artikler
Tiden rinder ud i Panama
For abonnenter
Drømmen om Nicaragua Kanalen begynder at briste
For abonnenter