Shipping får nemmere ved at forfølge skyldnere
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4905666.ece/ALTERNATES/schema-16_9/980.jpg)
Ifølge det Rotterdam-baserede advokatfirma AKD vil især shipping, logistik og transportselskaber i det hele taget i særlig grad drage fordel af en ny EU-beslutning, der vil forbedre deres muligheder for at inddrive gæld fra handelspartnere på tværs af landegrænserne.
EU-landenes justitsministre blev i december 2013 enige om et nyt forslag, European Account Preservation Order (Indefrysning af bankkonti), der vil harmonisere de forskellige procedurer i medlemslandene.
"Kreditorer, der i dag forsøger at inddrive gæld i et andet medlemsland, står over for betydelige vanskeligheder, særligt i det nuværende økonomiske klima. Det er blevet anslået, at europæiske virksomheder mister omkring 2,6 procent af deres årlige omsætning, og især må mindre og mellemstore virksomheder hvert år afskrive betydelige beløb, fordi de er bange for, at inddrivelse af gæld vil være alt for tidskrævende og meget dyrt," siger Sebastiaan Moolenaar, partner i transport- og handelsafdelingen i AKD.
Han siger, at EU-forslaget bør hilses velkommen af alle aktører i forsyningskæden inden for transportbranchen, fordi tilgodehavender kan fastfryses, indtil en domstol har besluttet, om pengene skal refunderes. Forslaget vil ensarte procedurer i EU, og kreditorer kan få adgang til oplysninger om skyldneres bankkonti, ligesom omkostninger og tidsforbrug i forbindelse med inddrivelsen af gæld bliver reduceret, mener Sebastiaan Moolenaar.
EU-forslaget vil hverken erstatte eller ændre de eksisterende nationale systemer om udlæg i en skyldners aktiver, men udgøre et europæiske alternativ, understreger AKD.
Forslaget skal først godkendes i EU-Parlamentet, før det kan træde i kraft.
Deloitte: Flere speditører kører i rødt
Danske transportører venter massiv vækst i 2014
Relaterede artikler
Deloitte: Flere speditører kører i rødt
For abonnenter