Kapitalfonde kan tjene stort på shipping

Også i 2014 forventes kapital- og hedgefonde i stor stil at købe shippinglån fra storbanker og med klækkelige rabatter, mener flere finansielle rådgivere.

Flere storbanker har i løbet af de sidste måneder af 2013 solgt ud af deres lån til kapitalfonde, ofte med en rabat på 15-20 procent, og den udvikling vil fortsætte i 2014, forventer finansielle rådgivere. Og med en stabilisering eller en stigning i skibsværdierne kan fondene med rigelig kapital i ryggen og modsat mange banker gøre gode forretninger, og det har nogle hedgefonde allerede gjort i indeværende år.

For de enkelte selskaber og rederier, der får nye og måske mere utålmodige kreditorer, kan fremtiden imidlertid vise sig at blive mere usikker og krævende, hvis ikke de kan overholde betalingsfrister på deres lån.

Krævende ejere

"Denne situation ved vi endnu ikke så meget om. Jeg er ikke sikker på, at de vil udvise samme attitude som bankerne," siger direktør Michael Bodouroglou fra Paragon Shipping til nyhedsbureauet Reuters.

Oaktree overtager 14 kemikalieskibe fra Commerzbank 

Europæiske banker som Royal Bank of Scotland, Lloyds Banking Group og tyske Commerzbank og HSH Nordbank er blandt dem, som i de seneste måneder har solgt og fortsat vurderes at ville sælge ud af deres udlån som led i deres mere eller mindre påtvungne strategier om at slanke deres balancer.

"Shippinglån er nemme at handle med, fordi det ikke er nødvendigt at foretage sig noget operationelt. Derfor vil vi se flere banker gå på shopping i begyndelsen af det nye år for at se, hvor meget de kan få for dele af deres portefølje, og hvis prisen er rigtig, vil de sælge," siger den New York-baserede rådgiver i skibsfinansiering Basil Karatzas.

Tocifrede afkast

Kapitalfondene Oaktree Capital Management og Centerbridge Partners menes for nylig at have købt lån for omkring 800 mio. USD fra Royal Bank of Scotland, ligesom den amerikanske hedgefond Davidson Kempner Capital Management menes at have overtaget shippinglån for omkring 500 mio. USD fra Lloyds Banking Group.

Wilbur Ross-ledet rederi udvider ejerkreds og produktflåde

"Hvis man er i markedet for køb af shippinglån er tidspunktet fantastisk. Mange udlån er blevet omlagt og restruktureret i 2010, 2011 og sidste år, og købere kan forvente at fastholde disse lån til deres udløb uden større risiko," siger en rådgiver til Reuters.

Ifølge Jasvinder Khaira fra kapitalfonden Blackstone, der bl.a. er med i ejerkredsen af det dansk-baserede Hafnia Tankers, er der muligheder for tocifrede afkast, i den lave ende.

Shipping og fast ejendom er for længst identificeret som problematiske forretningsområder, der giver muligheder for investorer.

Kapitalfonde har ligeledes været drivkræfter i de mange aktiesalg, private placements, på OTC i Oslo, gennem selskaber som Navig8, Greenship Bulk Trust, Scorpio Bulkers, Hafnia Tankers og flere andre.

Oaktree Capital: Voksende interesse for shipping 

Blackstone: Hafnia Tankers løfter os et niveau op 

Kapitalfond vil udvide flåde i Nordic Tankers 

Torm kan miste yderligere 13 skibe  

Kapitalfonde skaber nye vilkår i ship management 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også