Rater for store produktskibe sendt i vejret

Asiens glubende appetit efter nafta i produktionen af bl.a. plastik sender indtjeningen på de store produkttankskibe fra Europa i vejret.

Asiens glubende appetit efter nafta, der bruges i produktionen af bl.a. plastik og til at blande  i benzin, og mængderne fra de ellers hårdt trængte europæiske raffinaderier kan ifølge mæglere være på vej mod en ny rekord i januar.

Den robuste efterspørgsel i Asien, der i næste måned forventes at udgøre omkring to mio. ton nafta fra USA og Europa til Asien, har øget efterspørgslen og dermed raterne på de større produkttankskibe, de såkaldte Long Range One, LR1, på bekostning af de mindre Medium Range (MR), skriver nyhedsbureauet Reuters.

I den seneste tid er den gennemsnitlige daglige indtjening for østgående LR1-skibe, der kan fragte omkring 55.000 ton, steget til over 6.000 USD, hvilket er det højeste niveau siden oktober, viser data fra  Baltic Exchange. Indtjeningen for de endnu større LR2, der kan fragte omkring 75.000 ton, er tilsvarende steget til godt 8.000 USD om dagen.

"Siden starten af året har vi set mange laster af nafta fra Europa, og vi forventer det vil fortsætte på grund af efterspørgslen fra Asien, og det gælder fra såvel Kina og senest også taiwan," siger en analytiker,  Suresh Sivanandam fra Wood Mackenzie,  til Reuters.

På lidt længere sigt vil de europæiske raffinaderier komme under pres, når de nye og større konkurrenter i Asien og Mellemøsten er fuldt udbygget, ligesom konkurrencen fra USA vil tage til.

Ifølge Wood Mackenzie forventes efterspørgslen efter nafta i Asien at stige 3,8 procent i 2014 i forhold til den forventede globale efterspørgsel på 2,7 procent. Tilsvarende vil den asiatiske efterspørgsel efter benzin stige med omkring fire procent eller dobbelt så¨meget som den globale efterspørgsel på to procent.

ICAP Shipping vurderer i en rapport, at anvendelsen af nafta i den asiatiske stillahvsregion vil stige med omkring 22 procent i 2020.

Så stor er ordrebogen i Navig8  

Ordrebogen i produkttank passerer 300 skibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også