Maersk Line øger afstanden til rivalerne

Hovedparten af de 20 største containerrederier er ifølge Alphaliner på vej i rødt for 2013 og har systematisk tabt til storspillerne i fem år. Alligevel bygger de løs.

Fortsat svage fragtrater er på vej til at sende flertallet af de 20 største containerrederier i rødt, når regnskabet for hele 2013 skal gøres op, mens de største som Maersk Line og franske CMA CGM, verdens henholdsvis største og 3. største, i stigende omfang udnytter deres stordriftsfordele og systematisk lægger afstand til rivalerne. Det viser data fra Alphaliner.

Schweiziske MSC, det 2. største containerrederi, offentliggør ikke rederiets økonomiske resultater.

Ni ud af 17 rederier har offentliggjort positive driftsresultater i 3. kvartal, men deres resultater varierer stærkt fra -5,1 procent (RCL) til plus 8,1 procent for Maersk Line. I 4. kvartal ligger raterne ud af Kina ca. 13 procent under niveauet sammenlignet med samme periode 2012, og sammen med færre fragtmængder vil det sende flertallet af rederne i minus, vurderer Alphaliner.

Foto: Leth Suez
Foto: Leth Suez

Se et stort billede af grafikken her.

Forsøger med alliancer

Ifølge analysehusets finansielle data fra de største rederier har Maersk Line og CMA CGM siden 2010 systematisk udkonkurreret resten af markedet og afstanden til de øvrige er voksende. De benhårde kendsgerninger, som i andre industrier formentlig ville sende de mindre konkurrencedygtige helt ud af markedet, har dog ikke afskrækket containerindustriens mindre og svagere rederier, der i stedet har indledt et kapløb om nybygninger, mens de søger ly i alliancer i bestræbelserne på at matche de store, skriver Alphaliner.

Her er Maersks næste retrofit-bølge 

Det blev senest bekræftet i sidste uge, da chilenske CSAV og israelske Zim offentliggjorde svage 3. kvartalsresultater, mens de fastholdt deres planer om investeringer i nye megaskibe. For CSAV's vedkommende mens rederiet forhandler med sine banker om gældsprogrammer.

CSAV fik i 3. kvartal 2013 et nettounderskud på 46,7 mio. USD, der bringer det samlede nettotab for årets første ni måneder op på 108,3 mio. USD, og som kunne have været markant større uden en ekstraordinær indtægt. 

Også Zim fortsætter med at tabe penge med et nettotab på 44 mio. USD i 3. kvartal 2013. Det 18. kvartal i træk siden 2008 med negativ bundlinie, ligesom rederiet for anden gang siden 2008 må forhandle med bankerne. Alene renteomkostninger udgjorde netto 56 mio. USD i 3. kvartal. 2013.   

Ordrebøgerne

Ordrebogen for de tre største rederier, Maersk Line, MSC og CMA CGM, udgør i dag tilsammen 15,6 procent af deres eksisterende flåde. Til sammenligning udgør ordrebogen for de næste 18 rederier 19,8 procent af deres eksisterende flåde.

CMA CGM øger kapacitet med op til 14 pct 

Maersk Line: Nul selvfedme 

Maersk Line parat til aggressivt kursskifte 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også