Drewry: P3-partnere vinder store markedsandele

Væksten i de samlede fragtmængder steg markant for Maersk Line og for franske CMA CGM i 3. kvartal 2013, viser analyse fra Drewry.

Regnskaber for 3. kvartal 2013 fra de globale containerrederier viser, at de største redere vokser markant hurtigere end de mindre. Maersk Lines samlede fragtmængder steg 9,5 procent i forhold til samme periode 2012 eller mere end det dobbelte af det globale gennemsnit på 4,2 procent, viser en analyse fra Drewry.

Efter analysens afslutning viser regnskabet fra franske CMA CGM,  verdens tredje største containerrederi og partner med Maersk Line og MSC i den bebudede P3-alliance, at rederiets samlede fragtmængder er vokset med hele 11 procent. Den største vækst i hele industrien.

Rederierne dykker igen på pålidelighed 

Tyske Hapag-Lloyd hentede i samme kvartal en vækst i fragtmængderne på 8,7 procent, mens kinesiske Cosco og koreanske Hanjin forøgede deres totale fragtmængder i 3. kvartal 2013 med henholdsvis 7,8 procent og 5,8 procent.

I den anden ende af skalaen faldt eksempelvis japanske K Lines mængder med 6,3 procent, APLs med 5,4 procent og OOCLs med 0,9 procent. For MOL og NYKs vedkommende, hvor fragtmængderne udelukkende gælder på den store Asien-Europa rute, udgjorde deres stigninger henholdsvis 2,3 og 1,2 procent.

SeaIntel: 115 aflyste containersejladser i 2013 

Hvor meget af fremgangen, der skyldes forskellig services som f.eks. rettidighed er ifølge Drewry vanskeligt at afgøre. Nedsatte priser kan være en del af forklaringen på, at de rederier, der erobrer markedsandele, normalt vil reducere fragtraterne.

Den forklaring gælder formentlig ikke her, fordi alle rederier stort set lider lige meget under ratefaldet, understreger Drewry, der også mener, at sammenligning af 3. kvartalerne i 2013 og 2012 skal tages med forbehold, fordi perioden sidste år var usædvanlig og uden en egentlig højsæson på øst-vest ruterne. En anden forklaring kan være, at rederierne i 3. kvartal i år har forsøgt at hente det tabte tilbage, mere end det har været ambitionen at forøge deres markedsandele.

Markant tilbagegang for P3-partner 

EU starter konkurrencesag mod containerrederier 

Advokat: Containergiganter udfordrer skrap EU-lov 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også