Maersk Line leverer overskud på halv mia USD

Øget effektivisering af rutenetværket har betydet, at Maersk Line for årets tredje kvartal kan levere et overskud, der overstiger analytikernes forventninger.
AF RITZAU FINANS OG JØRGEN RUDBECK

Maersk Line har netop aflagt regnskab for årets tredje kvartal og samlet overstiger Maersk-gruppens resultater igen analytikernes forventninger.

Maersk Line, der klart er den største forretningsenhed leverede et overskud på USD 554 mio. (USD 498 mio.) og et nettoresultat, der i danske kroner svarer til 3.132 mio. kr. mod ventet 2.415 mio. kr. Dermed lægger divisionen fortsat afstand til de tabsgivende dage i vinteren 2011/12.

Det forbedrede resultat skyldtes især lavere omkostninger, og Maersk Lines volumener er steget med 10,6 pct. i det seneste kvartal. Med forøgede mængder og en gennemsnitlig nedgang i aktiv flådekapacitet på 0,8 pct. blev udnyttelsen af rutenetværket forbedret, hvilket medførte 13 pct. lavere enhedsomkostninger. Fragtraterne er for perioden noteret som12,2 pct. lavere end sidste kvartal.

Maersk Gruppen opjusterer forventninger for 2013 

Øgede forventninger til resten af 2013

Forventningerne til Maersk Line for hele 2013 er stadig et "væsentligt bedre" resultat fra divisionen end i 2012, hvor der var et samlet overskud på 2671 mio. kr.

"Afkastet i tredje kvartal 2013 var tilfredsstillende, selvom fragtraterne faldt betydeligt i kvartalet, og det sæsonmæssige svagere fjerde kvartal 2013 startede med lave fragtrater, som vil resultere i et væsentligt lavere resultat i fjerde kvartal end i tredje kvartal," præciserer A.P. Møller - Mærsk om udsigterne.

I tredje kvartal omsatte containeraktiviteterne for 38,2 mia. kr. mod ventet 36,5 mia. kr. ifølge tal indsamlet for Ritzau Finans af SME Direkt.

Det blev omsat til en bundlinje på 3132 mio. kr. mod markedets forventning om 2415 mio. kr. - en post, hvor analytikernes estimater dog svingede fra 1,7 til 3,4 mia. kr.

APM Terminals tjente mere end ventet  

I samme kvartal af 2012 var de tilsvarende poster på henholdsvis 41,5 mia. kr. og 2,9 mia. kr.

Tredje kvartal var for ruterne mellem Asien og Europa ifølge SCFI-indekset, præget af en markant ratestigning 1. august. Det sendte kvartalets gennemsnitlige spotrate fra Asien til Nordeuropa op på 1200 dollar per teu, en stigning kvartal til kvartal på 54 pct.

Mærsks gennemsnitlige rate var 2654 dollar per fyrrefodscontainer (feu) mod 2618 dollar i kvartalet før og svarende til et fald på 12,2 pct. fra 3022 dollar i samme kvartal i 2012. Der var ventet 2640 dollar i markedet. De samlede transporterede mængder steg til 2,3 mio. feu fra 2,1 mio. i andet kvartal 2012.

"Det globale marked viste en opløftende vækst på omkring 5 pct. i tredje kvartal 2013 i forhold til tredje kvartal 2012, idet der var tidlige tegn på en stigende efterspørgsel. Den svage makroøkonomiske udvikling er dog fortsat med til at holde efterspørgslen på containertransport på et lavt niveau," skriver A.P. Møller - Mærsk i regnskabet.

For hele 2013 venter analytikerne en omsætning i Maersk Line på 146,2 mia. kr. omsat til et driftsresultat på 17,7 mia. kr. og en bundlinje på 8,3 mia. kr. ifølge SME Direkts estimater. Forventningerne til sidstnævnte spænder fra 6,2 til 9,7 mia. kr.

Maersks nye alliance i høj sø

Goldman Sachs nedjusterer Maersk-konkurrenter

Analytikere tror på Maersk Line-resultat på 2,4 mia kr 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også