Hafnia: Olieselskaber dropper skibe over 15 år

Investeringer i ballastvand-systemer og olieselskabernes alderskrav vil i stor stil sende produkttankskibe til ophugning, mener Anders Engholm, CEO i Hafnia Management.

De nye krav til rensning af ballastvand og olieselskabernes generelle alderskrav til skibe vil i stort omfang få mange redere til at sende produkttankere til ophugning og dermed ud af markedet, der vil give plads til de mange nybygninger, som er på vej. Det vurderer Anders Engholm, CEO i Hafnia Management som med etableringen af Hafnia Tankers skal operere en flåde på omkring 70 produkttanskibe.

Sammen med en forventet stærk efterspørgsel på raffinerede olieprodukter er Anders Engholm ikke bekymret for den voldsomt store og voksende ordrebog på produkttankskibe, der de kommende år kommer ind i markedet.

Ud med de gamle

"De fleste olieselskaber foretrækker i dag skibe under 15 år, selv om ingen siger det åbent. Med de nye krav til investeringer i ballastvandsystemer og andet vil mange formentlig vælge at sende skibe til ophugning, når de nærmer sig olieselskabernes uofficielle aldersgrænse. Derfor bliver den gennemsnitlige scrapping-alderen sat ned, så mange skibe vil forsvinde, og med den generelle vækst i navnlig udviklingslande og i den generelle verdenshandel, mener vi, at den overordnede efterspørgsel på produkttankskibe er højere end det antal, der kommer ud. En meget stor del af den nye tonnage vil altså erstatte den ældre, der forsvinder," siger Anders Engholm til ShippingWatch og peger på, at den forventede stigende indtjening på de nye økoskibe yderligere vil udfordre den ældre tonnage og øge aktiviteten i ophugning.

Her er holdet bag det nye Hafnia Tankers 

Den samlede kommercielle platform i Hafnia Tankers udgør en flåde på over 70 skibe inklusiv pools under Hafnia Management og Straits Tankers. Den fuldt ejede flåde på 27 skibe vil med otte nybygninger, der leveres i 2015 og 2016, have en gennemsnitsalder på 3,1 år.

Dermed bliver Hafnia Tankers en markant spiller blandt de store tankrederier, og der er fortsat ambitioner om at øge den samlede flåde.

Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

"Med Hafnia Tankers vokser vi organisk, men der er da områder, hvor vi sagtens kan håndtere flere skibe. Vi er jo en volumen-drevet forretning, og der er næppe tvivl om, at vi får brug for flere hænder," siger Anders Engholm:

"For os gælder det om at optimere indtjeningen for vores partnere. Med for mange skibe kan man også risikere, at kurven knækker, og man glemmer at nurse den enkelte forretning. Så vi har ikke et fast mål for, hvor mange skibe vi skal op på. Men vi vil holde et vågent øje på indtjenings-optimering."

Nybygninger

Analyser peger da også på, at nybygningsboomet i produkttankt umiddelbart kan se mere voldsomt ud på papiret, end det reelt er.

Ex-Torm-folk rejser milliardbeløb til nyt rederi  

I MR-segmentet er der i øjeblikket omkring 200 nybygninger på mellem 40.000-60.000 dwt.  i ordre svarende til omkring 18 procent af den eksisterende flåde. Men fratrækkes f.eks. ordrer fra brasilianske værfter bestilt før 2011, og som kan have lange udsigter, før de rammer vandet, Jones Act-skibe, der ikke forlader amerikansk farvand,  og en bestilling på 14 skibe fra det kriseramte koreanske STX Pan Ocean kan  den samlede ordrebog ifølge Pareto Securities komme væsentligt under de 18 procent, som nybygninger mere eller mindre udgør af den eksisterende flåde.

Fonde henter milliarder i Oslo til økoskibe 

Hafnia Tankers-formand: En tillidserklæring  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også