Kirk Kapital skal finde ny rådgiver for tankflåde

Med J. Lauritzens exit i produkttank skal investeringsselskabet Kirk Kapital finde ny rådgiver til sine seks produkttankskibe. 

J. Lauritzen har i forbindelse med rederiets salg af sin flåde af produkttankskibe til Hafnia Tankers opsagt en samarbejdsaftale med Lego-familiens investeringsselskab Kirk Kapital, der ejer seks MR-skibe og som J. Lauritzen har haft det overordnede ansvar for siden 2010.

Fire af skibene drives i pools under Hafnia Management, mens de to andre er på timecharter hos Maersk Tankers og Scorpio. Den tekniske management er placeret i Thome og Wallem i Asien. De seks skibe sejler alle under britisk flag.

Med J. Lauritzens exit i produkttank skal Kirk Kapital som et rent investeringsselskab dermed ud at finde en ny samarbejdspartner og rådgiver for sine skibe for at sikre, at skibene drives optimalt kommercielt og teknisk.

Hafnia Tankers op i tankredernes superliga  

"Det har vi ikke taget stilling til endnu," siger Martin Deppe Mørup, controller i Kirk Kapital, adspurgt om, hvorvidt der er en fundet en ny rådgiver:

"Rent kommercielt er det uændret, fordi det er Hafnia Management, der driver skibene, mens skibene på den tekniske side også fortsætter med den daglige drift lagt hos Thome og Wallem. J. Lauritzen har haft en management-funktion, og der skal vi have fundet en ny."

Med fire ejede skibe i Hafnia Management er Kirk Kapital i lighed med andre poolpartnere en del af ejerkredsen i Hafnia, der med etableringen af Hafnia Tankers får en samlet flåde på 70 produkttankskibe og dermed en markant forøget volumen under sin paraply, herunder Straits Tankers i Singapore.

De fire forholdsvis nye Kirk-ejede skibe, der indgår i Hafnias MR-pool - Gunhild Kirk, Marianne Kirk, Anja Kirk og Christina Kirk - er på 50.000-53.000 dwt. og leveret fra værfter i perioden 2009-2010, mens de to mindre Edith Kirk og Freja Polaris begge er bygget i 2004.

Shippingdelen med produkttankskibene i Kirk Kapital A/S kom ud af 2012 med et underskud på 27,5 mio. kr.

Siden Kirk gik ind i shipping lige inden finanskrisen brød ud i 2008, har ansvaret for skibene ligget i Lauritzen Tankers, der har haft det daglige operationelle og tekniske opsyn, så Kirk ikke selv skulle bygge en organisation op.

Lego-shipping fik rødt 2012 

Shipping-investeringer skuffer Lego-familien 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også