Sikkerheden ved lav fart skal øges

Et nyt forskningsprojekt ved DTU skal sikre, at energieffektive skibe med mindre motorer og lavere fart stadig er manøvredygtige og sikre at sejle i hårdt vejr.
Foto: IMO
Foto: IMO

Nye miljøkrav om lavere hastigheder, mindre motorer og mere energieffektive skrog går ud over sikkerheden ombord på skibene, når der sejles i store bølger og hårdt vejr. I et nyt projekt på Danmarks Tekniske Universitet vil forskerne hjælpe til med udviklingen af nye sikkerhedsløsninger, der tager højde for de problemer, som er opstået med slowsteamingens indtog.

Projektet, der skal ligge under DTU Mekanik, har fået navnet SHOPERA (Energy Efficient Safe SHip OPERAtion) og hovedformålet er i første omgang, at videreudvikle de værktøjer, som man skal bruge, når man vil simulere manøvredygtighed og dermed sikkerhed hos skibe i ugunstige vejrforhold, samtidig med at der tages højde for energieffektiviteten. på skibene.

Derefter skal de testede softwareredskaber integreres i designprocessen, når nye energieffektive lavfartsskibe skal bygges, og sidst men ikke mindst skal projektet endnu i en række forslag til, hvordan man kan certificere skibe til at være sødygtige, selv om de er designet til lav fart. Regelforslaget skal til sidst afleveres til IMO, skriver DTU i deres nyhedsbrev.

DTU skal udvikle lette klimavenlige skibe

Her er politikernes visioner for det blå erhverv 

Olieselskaber klar med milliard til forskningscenter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også