Inden for de sidste 14 måneder har Venezuelas statsejede olieselskab Petroleos de Venezuela (PDVSA) søsat tre tankskibe fra værfter i Iran, Argentina og Kina, men skibene har aldrig forladt værfterne, skriver nyhedsbureauet Reuters.
De tre skibe er en del af i alt 42 tankskibe, som det statslige selskab bestilte tilbage i 2006 med henblik på at forny sin flåden i slutningen af 2012. Kun fem af skibene er til dato kommet ud at sejle.
De omfattende forsinkelser anslås at koste Petroleos de Venezuela store tab i højere fragtomkostninger. En intern rapport fra marts i år, viser ifølge Reuters, at PDVSA har leaset 75 tankskibe, ligesom en kontrakt indgået i år viser, at selskabet betalte 15.000 USD om dagen. Selskabets store plan med de mange nybygninger var netop, at olieselskabet skulle reducere den omfattende leasing af skibe, hvilket angiveligt skulle spare selskabet for flere hundrede mio. USD om året.
Det store nybygningsprogram blev set som et forsøg fra den nu afdøde præsident Hugo Chavez' forsøg på at stimulere skibsbygning i lande som Iran, Argentina og selv Brasilien og i bredere perspektiv mindske USA's indflydelse.
PDVSA's situation med manglende skibe er blevet endnu mere akut siden 2012, da flere ildebrande og eksplosioner ødelagde raffinaderier og dermed tanke til opbevaring af olie. Det har tvunget selskabet til at benytte skibe som olielagre, og selskabet ejer ifølge Reuters kun 20 skibe selv.
Uden for Mellemøsten har Venezuela nogle af verdens største olie- og gasreserver.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.