ShippingWatch

Frontline foreslår ophugningsfond for VLCCerne

Uden færre skibe kommer VLCC-raterne ikke op i en overskuelig fremtid. Verdens største tankskibsoperatør, Frontline, opfordrer nu hele branchen til at gå sammen om en ophugningsfond.

Der er cirka 70 skibe for meget i den globale flåde af supertankere, VLCCere, men selvom branchen erkender den voldsomme overkapacitet, gør ingen noget mærkbart for at ændre ved det.

Derfor foreslår Jens Martin Jensen, CEO i verdens største tankskibsrederi Frontline, at branchen sætter sig sammen med det mål at få skabt en fond, hvor VLCC-rederne kan få ophugget skibe med en attraktiv præmie. Et af problemerne lige nu er, at det er meget lidt attraktivt økonomisk set at få hugget skibe op. Et andet er, at hvert enkelt rederi ikke vil være det første til at scrappe yngre skibe af frygt for, at konkurrenterne ikke følger med. Frontline har selv planer om scrappe VLCC tonnage som er ca. 15 år gamle.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs