ShippingWatch

Nu træder arbejdskonventionen i kraft

Tirsdag træder konventionen for de søfarendes arbejdsforhold (MLC) i kraft i Danmark og 30 andre lande. I realiteten skal redere i Danmark dog først leve op til det om seks måneder.

Foto: Søfartens Ledere

Fra i dag, d. 20. august, er det slut med dårlige vilkår som uhumske toiletter og rådden mad for store dele af besætningen i verdensflåden. Arbejdsmarkedskonventionen MLC er nemlig trådt i kraft i Danmark og 30 andre lande, som alle har ratificeret den. Det skriver Danmarks Rederiforening.

Med konventionen er der blevet sat minimumsstandarder for søfolks arbejds- og levevilkår ombord på skibene, og de danske redere er klar, siger Bertil Hohlmann, afdelingschef i rederiforeningen:

"Det er vores indtryk, at danske rederier er godt forberedt på konventionens ikrafttræden, og at de danske certifikatpligtige skibe er i besiddelse af det krævede MLC-certifikat, der overfor udenlandske myndigheder og havnestatskontrol er beviset på, at skibet lever op til Maritime Labour Convention,” siger han.

Søfartsstyrelsen vil dispensere for arbejdskonvention 

Men der kan gå tid, før alle skibe lever op til reglerne, selvom deadline for certifikatet altså er i dag.

Det fortalte Søfartstyrelsen ShippingWatch for nylig, da styrelsen åbnede for en dispensation til rederne. I praksis betyder det, at redere der ikke har det fulde certifikat, men opfylder en række andre krav, kan få dispensation op mod seks måneder efter 20. august.

"Søfartsstyrelsen har autoriseret de anerkendte klassifikationsselskaber til at kunne give en dispensation til skibe på op til 6 måneder efter den 20. august 2013," skrev Dorthe Weesgaard Asbæk Sørensen, skibsinspektør i Søfartsstyrelsen.

IMO's generalsekretær hilser konventionen velkommen:

"Ikrafttrædelsen af MLC-konventionen markerer en vigtigt proces i erkendelsen af søfarendes roller og behovet for at sikre deres trivsel og arbejdsbetingelser. Det er i sandhed en milepæl for søfolk; shippingerhvervet, som den globale økonomi er afhængig af," siger han i en meddelelse.

Verdensflåden får papirer på rene toiletter og god mad

ICS frygter sløseri med ny arbejdsmarkeds-konvention 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs