ShippingWatch

Sydbank: Ratehop giver klart positivt afsæt

Spændingen er ikke endeligt udløst, for det kræver endnu en ratestigning i denne uge, hvis effekten af prisstigningerne skal hænge ved, lyder vurderingen fra Jacob Pedersen, der er Mærsk-analytiker hos Sydbank

Foto: Carsten Andreasen

Maersk Line og de øvrige store containerrederier noterede sig et solidt prisløft i fragtraterne på ruterne mellem Asien og Europa i sidste uge, hvor raterne steg med 9,7 pct. på ruterne. Dermed ser der allerede ud til at være god effekt af de ratestigninger, som rederierne har varslet med effekt fra den 1. august.

Og det er umiddelbart en rigtig god nyhed, men spændingen er ikke endeligt udløst, for det kræver endnu en ratestigning i denne uge, hvis effekten af prisstigningerne skal hænge ved, lyder vurderingen fra Jacob Pedersen, der er Mærsk-analytiker hos Sydbank.

"Det er helt afgjort et godt datapunkt, men nu er det meget afgørende, at raterne kan fortsætte stigningerne i denne uge, for så er der noget at give af. Vi har set, hvor skrøbeligt markedet er, så man skal ikke sælge skindet, før bjørnen er skudt. Tidligere år forsøgte rederierne at presse en ratestigning igennem kort efter en anden, og der mislykkedes det, siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans.

Selv om Maersk Line og kollegaerne endnu ikke kan tage en succesfuld implementering af prisstigninger for givet i denne omgang, var fredagens melding om en stigning på 120 dollar per tyvefodscontainer (teu) til samlet 1360 dollar dog så god en nyhed, at der er grund til at glæde sig.

"Det peger på, at man kan holde niveauet en lille smule længere, end man havde håbet på i første omgang. Dommedagsscenariet havde jo været, at raterne var faldet i sidste uge og igen i denne uge, så man slet ikke havde fået noget igennem. Det vidner om, at der fortsat er lidt forhandlingskraft. Vi er nu inde i højsæsonen, så der må også forventes højere volumener, og derfor er det vigtigt at kunne løfte raterne," siger Jacob Pedersen.

Sammenligner man med indgangen til august sidste år er raterne på ruterne mellem Asien og Europa fortsat 21 pct. lavere i år, men det kan også tilskrives et solidt andet kvartal sidste år, vurderer Jacob Pedersen.

"Andet kvartal sidste år var rigtig godt, og hvis man kunne overføre det niveau til hele året, så ville vi pludselig have en sektor hvor nogen i hvert fald ville kunne være tilfredse med udviklingen. Sådan bliver det ikke i år. Det bliver en gyngen frem og tilbage mellem det uacceptable og det lidt uacceptable. Men isoleret set er det positivt, at der kommer en stigning i raterne allerede nu," siger analytikeren.

RITZAU FINANS

Drewry: Beskedent indtjeningsløft i 3. kvartal 

SeaIntel: Raterne på Asien-Sydamerika styrtdykker 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs