Søfartens Ledere savner svar om uddannelsespladser

Der er brug for mere interesse fra erhvervets side for sammensætningen af skibsofficerer på de 200 uddannelsespladser, og hvorvidt antallet overhovedet er nok, mener Søfartens Ledere efter at have ledt efter svar om pladserne.
AF JAKOB VESTERAGER & KATRINE GRØNVALD RAUN

Der simpelthen ikke nok styr på, hvordan 200 uddannelsespladser til officerstuderende hænger sammen. Sådan lyder det fra Søfartens Ledere, der i deres medlemsblad under overskriften "Myten om de 200 uddannelsespladser" gennemgår deres forsøg på at få svar på, hvordan ordningen om 200 uddannelsespladser, som rederierne skal stille til rådighed for officerstuderende, hænger sammen.

"Søfartens Ledere har spurgt i Erhvervs- og Vækstministeriet, Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, Styrelsen for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte, Søfartsstyrelsen, World Careers og Rederiforeningen. Men ingen kan svare på selv de mest oplagte spørgsmål om, hvordan ordningen med de 200 uddannelsespladser hænger sammen," skriver Søfartens Ledere.

Blandt de 13 spørgsmål, som organisationen efter eget udsagn forgæves har søgt svar på, er følgende:

- Hvordan administreres ovennævnte ordning?
- Hvem tælles med i de 200, og tages der højde for, at en del studerende tidligt springer fra uddannelsen eller aldrig møder op?
- Hvor mange uddannelsespladser har rederierhvervet stillet til rådighed for skibsofficerstuderende (omfattet af aftalen), hvert år, fra og med 2004?
- Hvilke krav er der fastsat til fordeling af uddannelsespladser mellem de tre studieretninger (hhv. duale skibsofficers-, skibsfører- og maskinmesterstuderende), som er omfattet af aftalen?

Manglende overblik

Ifølge direktør for Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn, er det største problem, at der ifølge organisationen tegner sig et billede af, at erhvervet ikke har et overblik over, hvem der rekrutteres til de 200 stillinger; hvor mange skibsførere, officerer og maskinmestre, der er tale om. Og det er nødvendigt:

"Jeg tror, det er enormt vigtigt, at vi begynder at interessere os for, hvordan det fordeler sig. Der tegner sig et billede af, at vi fremadrettet i diskussionen om Danmarks maritime kompetencer skal arbejde os ind på, hvordan arbejdsstyrken skal sammensættes. Hvad er det for kompetencer, der fremadrettet er behov for? Hvor mange vil vi gerne have sejlende?" siger han til ShippingWatch.

Fælles forståelse

I 2007 blev der i forbindelse med den politiske aftale om tonnageskatteloven formuleret en ændring af reglerne for praktikpladser. Økonomi- og erhvervsministeren aftalte ifølge ændringen, at rederne stiller 200 praktikpladser til rådighed for 200 kvalificerede studerende på skibsofficersuddannelsen, mens antallet af skibsofficerstuderende kan suppleres med officerer fra skibsfører- og maskinmesteruddannelserne. Derudover fremgår det også, at rederne skal stille 75-100 praktikpladser til rådighed for ubefarne skibsassistenter.

Ifølge Søfartens Ledere findes der dog ikke nogen formel aftale om ordningen, der i stedet er baseret på en fælles forståelse mellem rederierne og Christiansborg. I Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelser, der er ansvarlig for de maritime uddannelser, har man ifølge Søfartens Ledere ikke overblik over, om der indgås 200 uddannelsesaftaler eller ej. Ministeriet ved heller ikke, hvordan uddannelsesaftalerne fordeler sig på de tre uddannelser, der går ind under gruppen skibsofficerer, nemlig duale skibsofficers-, skibsfører- og maskinmesterstuderende.

Ifølge Søfartsstyrelsen er det Danmarks Rederiforening, der administrerer ordningen, skriver Søfartens Ledere. Men Rederiforeningen kan ikke gøre Søfartens Ledere klogere på ordningen.

"Vi har ikke mulighed for at levere de efterspurgte informationer, men optaget på de 200 henholdsvis 75 som aftalt er det mål, der gælder, og som vi når," siger Sofie Rud til Søfartens Ledere.

For få pladser

Søfartsstyrelsen kan heller ikke fremlægge tal for ordningen og henviser til Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, der ifølge Søfartens Ledere henviser til Erhvervs- og Vækstministeriet, som Søfartsstyrelsen hører under.

Direktør for Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn, mener at antallet af uddannelsespladser er alt for få til at opretholde en stærk maritim branche i Danmark.

"Regeringens vækststrategi vil øge presset og efterspørgslen på den maritime arbejdskraft og dem, der ved noget mere praktisk omkring skibsdrift. Det er vigtigt at få debatten om behov, og hvor mange, man forventer at skulle bruge. Og der tror jeg, at den manglende interesse for, om de 200 er nok, hvordan de er sammensat, og om man reelt set kan dokumentere, at man har nået de 200, er nogle spørgsmål, som er vigtige at få besvaret," siger han til ShippingWatch og peger på, at erhvervet har sværere ved at tiltrække kompetent arbejdskraft.

Rederne roser ny shippinguddannelse 

Minister: Nye søfartsuddannelser er rettidig omhu 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også