Serien af containerskibe navngivet efter amerikanske præsidenter som Kennedy og Truman er ved at ende deres dage som skrot på omdiskuteret strand i Indien. Det første skib ankom til Alang i går mandag, skriver Alphaliner.
Containerrederiet APL, der rangerer som verdens 8. største og som er et datterselskab af det Singapore-baserede Neptune Orient Lines, har solgt skibet President Adams til ophugning på den omdiskuterede Alang-strand i Indien. Skibet ankom til stranden 23. juni og yderligere tre i samme serie, der i mange år sejlede under amerikansk flag med militært udstyr til Mellemøsten, skal ophugges i juli, skriver Alphaliner.
Netop i disse dage diskuterer EU-Kommissionen og medlemmer af Europa-Parlamentet nye og mere ansvarlige ophugningskrav til EU-flagede skibe.
APL-skibet President Adams tilhører en serie på fem containerskibe bygget til APL i 1988. Tre af dem på Howaldstwerke-Deutsche Werft og to på Bremer Vulkan, og skibene var dengang de største panamax-containerskibe nogensinde bygget.
De tre øvrige, der skal ophugges i juli, er President Jackson, President Polk og President Truman, der hidtil har sejlet i APLs service mellem Fjernøsten og den amerikanske østkyst,
Det femte skib i serien, President Kennedy, som blev overført fra amerikansk flag til Singapore-flag i 2003, vil foreløbig fortsætte med at sejle i APLs netværk.
Ifølge Alphaliner vil APL fortsætte med fem amerikansk-flagede containerskibe på hver 5.000-5.500 teu i G6-alliancen.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.