Nordana på NGO-liste over strandophugning

"Vi forsøger altid at sælge på bedst mulig kommerciel vis, og vi vil meget gerne undgå ophugning," siger adm. direktør Lars Steen Rasmussen fra Nordana, der optræder på ny liste over redere, der lader skibe ophugge på strande i Asien.

Den 12. februar 2011 begyndte indiske arbejdere på stranden i Alang at ophugge skibet Nord Scan Mumbai. Det danske rederi Nordana optræder som ejer af skibet på den omfattende liste, som miljøorganisationen NGO Shipbreaking Platform i en ny kampagning mod "beaching" i lande som Indien, Bangladesh og Pakistan har gjort tilgængelig på en ny hjemmeside, www.offthebeach.org. Listen omfatter navne på rederier og skibe, der siden 2009 er blevet sendt til ophugning på nogle af de mest berygtede steder i verden for kritisable arbejds- og miljøforhold.

Ifølge adm. direktør Lars Steen Rasmussen, Nordana, blev skibet Nord Scan Mumbai solgt til et indisk ophugningsfirma, mens det lå i Singapore. Herfra slæbte den nye ejer skibet, der havde haft flere havarier, op til Alang i Indien.

Foto: IMO
Foto: IMO

"Jeg prøver ikke at sige, at vi ikke vidste, hvor skibet skulle hen. Det vidste vi selvfølgelig godt. Men helt generelt vil jeg sige, at vi altid forsøger at sælge på bedst mulig kommerciel vis, og vi vil meget gerne undgå ophugning. Og det er sjældent overhovedet, at vi har noget, der skal ophugges, og heldigvis for det," siger Lars Steen Rasmussen:

"Vi har desværre ikke nogen ophugningspolitik, og det er selvfølgelig fordi, vi har meget få sager, og gerne vil undgå ophugning. Jeg har noteret mig, at Danmarks Rederiforening, som vi jo også er medlem af, heller ikke har en ophugningspolitik, så jeg kan bare sige, at vi selvfølgelig vil følge de regler, der måtte komme (Hongkong-konventionen, red.). Det er helt klart," siger Lars Steen Rasmussen.

NGO udstiller rederiernes ophugning i Asien 

Mere end en 1.000 rederier, der har gjort gode forretninger ved at sælge deres skibe til ophugning i Indien, Bangladesh og Pakistan, er på den nye liste, som miljøorganisationen løbende vil opdatere.

Ifølge NGO Shipbreaking Platform, der har base i Bruxelles, er det veldokumenteret, at ophugning på sydasiatiske strande sker under ringe arbejds- og miljøforhold. Den nye database bliver rygraden i organisationens kampagne "Off the Beach", der sigter på at skabe opmærksomhed om problemet med henblik på at promovere mere sikker og miljøforsvarlig ophugning.

Siden 15. maj 2009 er der skrottet 2.600 skibe i Indien, Bangladesh og Pakistan. Ifølge Shipbreaking Platform under forhold, der aldrig ville have været tilladt i Europa, USA, Japan og Kina.

Ingen fælles danske retningslinjer for ophugning 

Maersk: Vi taber 1 mio USD per skib ved at skrotte ordentligt   

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også