En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
17.06.2013kl. 05.41

Nordana på NGO-liste over strandophugning

"Vi forsøger altid at sælge på bedst mulig kommerciel vis, og vi vil meget gerne undgå ophugning," siger adm. direktør Lars Steen Rasmussen fra Nordana, der optræder på ny liste over redere, der lader skibe ophugge på strande i Asien.
af OLE ANDERSEN

Den 12. februar 2011 begyndte indiske arbejdere på stranden i Alang at ophugge skibet Nord Scan Mumbai. Det danske rederi Nordana optræder som ejer af skibet på den omfattende liste, som miljøorganisationen NGO Shipbreaking Platform i en ny kampagning mod "beaching" i lande som Indien, Bangladesh og Pakistan har gjort tilgængelig på en ny hjemmeside, www.offthebeach.org. Listen omfatter navne på rederier og skibe, der siden 2009 er blevet sendt til ophugning på nogle af de mest berygtede steder i verden for kritisable arbejds- og miljøforhold.

Ifølge adm. direktør Lars Steen Rasmussen, Nordana, blev skibet Nord Scan Mumbai solgt til et indisk ophugningsfirma, mens det lå i Singapore. Herfra slæbte den nye ejer skibet, der havde haft flere havarier, op til Alang i Indien.

Foto: IMO
Foto: IMO
 

"Jeg prøver ikke at sige, at vi ikke vidste, hvor skibet skulle hen. Det vidste vi selvfølgelig godt. Men helt generelt vil jeg sige, at vi altid forsøger at sælge på bedst mulig kommerciel vis, og vi vil meget gerne undgå ophugning. Og det er sjældent overhovedet, at vi har noget, der skal ophugges, og heldigvis for det," siger Lars Steen Rasmussen:

"Vi har desværre ikke nogen ophugningspolitik, og det er selvfølgelig fordi, vi har meget få sager, og gerne vil undgå ophugning. Jeg har noteret mig, at Danmarks Rederiforening, som vi jo også er medlem af, heller ikke har en ophugningspolitik, så jeg kan bare sige, at vi selvfølgelig vil følge de regler, der måtte komme (Hongkong-konventionen, red.). Det er helt klart," siger Lars Steen Rasmussen.

NGO udstiller rederiernes ophugning i Asien 

Mere end en 1.000 rederier, der har gjort gode forretninger ved at sælge deres skibe til ophugning i Indien, Bangladesh og Pakistan, er på den nye liste, som miljøorganisationen løbende vil opdatere.

Ifølge NGO Shipbreaking Platform, der har base i Bruxelles, er det veldokumenteret, at ophugning på sydasiatiske strande sker under ringe arbejds- og miljøforhold. Den nye database bliver rygraden i organisationens kampagne "Off the Beach", der sigter på at skabe opmærksomhed om problemet med henblik på at promovere mere sikker og miljøforsvarlig ophugning.

Siden 15. maj 2009 er der skrottet 2.600 skibe i Indien, Bangladesh og Pakistan. Ifølge Shipbreaking Platform under forhold, der aldrig ville have været tilladt i Europa, USA, Japan og Kina.

Ingen fælles danske retningslinjer for ophugning 

Maersk: Vi taber 1 mio USD per skib ved at skrotte ordentligt   

 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: IMO

    Ingen fælles danske retningslinjer for ophugning

    For abonnenter

  • Maersk: Vi taber 1 mio USD per skib ved at skrotte ordentligt

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Dan-Bunkering er en del af den fynske oliekoncern Bunker Holding, som har hovedkvarter i Middelfart. | Foto: PR / Bunker Holding
Container

Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi

Et kortlivet britisk rederi ville være med i festen på fragtmarkedet, men drejede nøglen om, da priserne faldt igen. Dan-Bunkering er en af de største kreditorer.
  • Flere lykkeriddere trækker sig efter kollaps: Små rederier bliver presset ud af lave priser
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

For abonnenter

Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix
Container

Europæisk rederi bestiller 12 grønne containerskibe

For abonnenter

Anders Holch-Povlsen er storaktionær i webshoppen Asos, som har indgået et stort samarbejde om transport med Maersk. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Logistik

Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand

For abonnenter

Danny Ingemann er ansat som CEO for det nye joint venture Cubedin med Systematic og Odense Maritime Technology i ryggen. | Foto: Cubedin
Leverandører

Nyt maritimt samarbejde udpeger topchef

For abonnenter

Foto: PR / Dorian LPG/NYSE Euronext
Tank

Dorian LPG regner med at tjene flere penge i 2023

For abonnenter

Wärtsiläs økonomiske tab efter Rusland-exit har kunnet mærkes i alle kroge af forretningen, siger chef for marine systemer Tamara de Gruyter. | Foto: Wärtsilä
Leverandører

Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland

For abonnenter

Læs også

Dan-Bunkering er en del af den fynske oliekoncern Bunker Holding, som har hovedkvarter i Middelfart. | Foto: PR / Bunker Holding
Container

Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi

Et kortlivet britisk rederi ville være med i festen på fragtmarkedet, men drejede nøglen om, da priserne faldt igen. Dan-Bunkering er en af de største kreditorer.

For abonnenter

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Foto: Hamburg Süd
Container

Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet"

Maersks beslutning om at omdøbe rederiet Hamburg Süd og andre datterselskaber for at lægge dem ind under Maersk-brandet skaber stærke reaktioner hos nogle kunder og undren hos andre.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dorian LPG regner med at tjene flere penge i 2023 – 15.25
  • Europæisk rederi bestiller 12 grønne containerskibe – 15.10
  • Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi – 14.07
  • Nyt maritimt samarbejde udpeger topchef – 13.41
  • Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland – 12.00
  • Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand – 11.44
  • Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet – 11.17
  • Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år – 10.39
  • Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing – 09.53
  • Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan – 08.55
  • Oliepriserne i beskeden stigning med aftagende inflation – 08.28
  • Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter – 07.43
  • Boreselskab får kontrakt på 392 mio. dollar til rig – 07.35
  • Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet" – 06.59
  • EU vil skyde 170 mia. euro efter grønne teknologier – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

Watch Job

  • Head of Business Development

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge