Analyse: Banker langsomt på vej tilbage i shipping

Langt flere vestlige banker end sidste år er parate til at vende tilbage til shipping, selv om deres samlede udlån til shipping er faldet for andet år i træk, viser undersøgelse.
Foto: IMO
Foto: IMO

40 banker skar i 2012 omkring omkring seks procent af deres udlån til shipping, men der er tegn på, at vestlige banker langsomt er ved at vende tilbage til finansiering af nye skibe og i mindre grad udlån til second hand.

"Bankerne er ved at komme aktivt tilbage," siger chef for Petrofin Research, Ted Petropoulos, til Lloyd's List på baggrund af en ny rapport om skibsfinansiering fremlagt på en konference i Athen forleden.

Rederiforeningen: Banker dropper de små rederier 

Petrofin har undersøgt 40 bankers udlån til shipping, og selv om det samlet set er faldet og for andet år i træk med seks procent, siger godt 41 procent af de adspurgte banker i undersøgelsen, at de er parate til flere aktiviteter i shipping. Det er dobbelt så mange banker sammelnlignet med situationen for et år siden.

Hafnia klar til at overtage skibe fra bankerne 

Ifølge Ted Petropoulos har de aktive shippingbanker særligt blikket rettet mod udlån til økoskibe, mens nogle blankt afviser af finansiere brugte skibe.

Lloyds Banking Group er det seneste eksempel på, at store shippingbanker fortsat arbejder på at begrænse deres eksponering i shipping. Lloyds er angiveligt i færd med at sælge udlån i shipping for omkring 500 mio. USD, oplyste kilder fredag i sidste uge til nyhedsbuureauet Reuters. Banken afviser samtidig at kommentere forlydender om, at den ved udgangen af marts 2013 havde samlede shippingudlån på 10,7 mia. USD.

Kinesiske banker yder milliardlån til udenlandsk shipping 

Korea udvider finansiering af økoskibe 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også