Asien-Europa-rater dykker igen
![Foto: Maersk Line](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4708634.ece/ALTERNATES/schema-16_9/about_gallery_marchenmaersk1_gallery.jpg)
Ratenedturen fortsætter for containerrederierne, og i sidste uge faldt det vigtige rateindeks Shanghai Containerized Freight Index, SCFI, for niende uge i træk.
Og samme tendens var gældende for spotraterne på den vigtige rute mellem Asien og Europa, der igen dykkede og nu er under 700 dollar for fragt af en tyvefodscontainer, teu, mellem de to kontinenter.
Hanjin: Kinesiske containeredere dumper priserne
Raterne fra Asien til Europa faldt med 8,6 pct. - eller 63 dollar - til 668 dollar per teu, hvilket må kategoriseres som et klart tabsgivende niveau.
Samtidig fortsatte også raterne fra Asien til Middelhavet, der vejer 10 pct. af det samlede indeks, ned. Raterne her faldt med 3,2 pct. - eller 26 dollar - til 779 dollar per teu.
For fragt til den amerikanske øst- og vestkyst var der omvendt tale om små ratestigninger i sidste uge.
Maersk Line: Vi vil forsvare os uanset prisen
Særligt ruterne fra Asien til Europa fylder meget for A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line, og i det i fredags offentliggjorte regnskab for første kvartal nedjusterede Maersk Line sine forventninger til årets markedsvækst til 2-4 pct. fra tidligere 4-5 pct.
"Den grundlæggende udfordring er, at der er kommet en del tonnage ind på Asien-Europa, hvilket gør folk nervøse. Når markedet så går tilbage, så overreagerer folk en smule og tror, at deres markedsandel går tilbage, fordi deres indtjening gør det. Så starter de med prisaktivitet," sagde administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, efter regnskabet fredag.
RITZAU FINANS
Priskrig truer Maersk Lines forventninger
Drewry: Eurozonens svage økonomi udløser priskrig
Relaterede artikler
Drewry: Eurozonens svage økonomi udløser priskrig
For abonnenter