ShippingWatch

Nomura ser lys i horisonten efter hårdt 2013

2013 har indtil videre været en ørkenvandring for verdens rederier, men allerede fra 2014 kan det dog vende, vurderer Nomura i en analyse af A.P. Møller - Mærsk.

Foto: Thorbjørn Hansen

2013 har indtil videre været en ørkenvandring for verdens rederier og ikke mindst A.P. Møller - Mærsks Maersk Line. Overkapacitet har sendt fragtrater ned på niveauer, der ikke er set siden starten af 2012, og sejlads mellem Asien og Europa er nu igen tabsgivende. Allerede fra 2014 kan det dog vende, vurderer Nomura i en analyse af A.P. Møller - Mærsk.

Fragtraterne mellem Asien og Europa er hårdt ramt af en fornyet priskrig udløst af lav vækst i volumenerne og en stigende kapacitet på ruten. Ifølge Shanghai Shipping Exchange er spotraterne på ruten faldet otte uger i streg til 731 dollar per teu fra 1423 dollar per teu. Ifølge Nomuras estimater er volumen steget sølle 1-2 pct. i første kvartal. Det skal ses i lyset af en ventet kapacitetsvækst på 7,5 pct. i 2013.

"Trods fortsat disciplin hos de større aktører på de største ruter, er disciplinen ikke længere universel, hvilket stopper svært tiltrængte ratestigninger. Vi tror stadig på, at raterne kan stige i år, men stigningen vil være marginal. Som konsekvens har vi skåret vores margin- og resultatforventninger, " skriver Nomura.

Maersk Korea vil fylde op til 20 procent af Triple-E 

Nomura har sænket sin forventning til gruppens justerede resultat før skat med godt 4 mia. kr. til 40,1 mia. kr.

Banken tror dog på, at en vending er i sigte. For 2014 venter banken en volumenvækst på 5 pct. og hvis rederierne kan fastholde en vis disciplin i forhold til kapaciteten, kan det blive en udløser for en bedring.

"Det kan udløse starten af et cyklisk opsving der, betinget af et fravær af yderligere irrationelle skibsbestillinger, kan vare gennem 2016 og 2017, før en normal cyklus vender tilbage," skriver Nomura.

Banken venter, at A.P. Møller - Mærsks justerede resultat før skat stiger til 46,2 mia. kr. i 2014 og 54,0 mia. kr. i 2015.

Samlet venter Nomura også fremgang for de andre forretningsområder i A.P. Møller - Mærsk og sætter et kursmål på 56.000 kr. på aktierne. Det er en lille nedjustering fra 57.000 kr. Bankens købsanbefaling fastholdes.

RITZAU FINANS

Triple-E fra Maersk Line vises frem  

Konsolideringen er sat på standby i shippingbranchen 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs