Smedegaard: Dårlig timing for Triple-E

For første gang siger CEO i A.P. Møller-Mærsk Nils Smedegaard nu, at timingen for indsættelsen af Maersk Lines Triple-E-skibe ikke er den mest optimale. Det sker efter mislykkedes ratestigninger på Asien-Europa og ikke mindst udsigten til endnu mere overkapacitet på ruten.
Foto: MAGNUS MØLLEr
Foto: MAGNUS MØLLEr

Blot få måneder før indsættelsen af verdens største containerskib - Maersk Lines Triple-E, opkaldt efter den afdøde skibsreder, Mærsk Mc-Kinney Møller, melder CEO Nils Smedegaard ud, at timingen for de store skibe kunne have været bedre. Det sagde han torsdag i et interview med den amerikanske tv-station CNBC.

"Disse skibe repræsenterer en ret stor kapacitetstilføjelse, men de vil blive indsat gradvist. Det er ikke et optimalt tidspunkt at tilføje kapacitet, og derfor tager vi også samtidig kapacitet ud af markedet. En del af de mindre skibe vil blive taget ud," sagde han.

Drewry: Kun drastiske midler kan stoppe nye ratefald 

Det er første gang, at Nils Smedegaard så direkte melder ud om Triple-E og den overkapacitet, som præger Asien-Europa, og som ligeledes har skabt debat om, hvorvidt markedet overhovedet er gearet til de mange kæmpeskibe, der i løbet af de kommende år vil blive indsat på ruterne. Men at der er en fremtid for de store containerskibe, er CEO Nls Smedegaard dog ikke i tvivl om:

"Generelt set er handelstrafikken fra Asien til Europa og fra Asien til USA stor. Vi taler måske om lidt sløvere vækst, men selvfølgelig er det en forretning med vækstpotentiale," sagde han ifølge CNBC.

Også Maersk Lines øverste chef, Søren Skou, har fokus på de lave rater på Asien-Europa. Forleden advarede han om, at "hvis containerindustrien ikke hurtigt kommer til fornuft, står vi over for en omfattende priskrig". Udmeldingen kommer efter, at raterne de seneste fire uger er faldet med næsten 500 USD per teu eller til det laveste niveau i de sidste 12 måneder. Et niveau, der formentlig er tabsgivende for mange redere.

Det er samtidig en appel til andre containerredere om at trække tonnage ud af ruten for at gøre plads til de store containerskibe, som rederier som CMA CGM og MSC også indsætter på Asien-Europa. Uden reduktion af kapacitet kan prisen blive en ny kamp om markedsandele i containerindustrien for de i forvejen hårdt ramte og flere finansielt sårbare rederier.

Drewry: Kun drastiske midler kan stoppe nye ratefald

Maersk Line: Vi er tæt på en omfattende priskrig

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også