Aktivitet for skrotning af containerskibe

Ejere af containerskibe griber stadig muligheden for at skrotte overflødig tonnage til fordelagtige priser. Særligt indiske købere er interesseret i skibene, skriver TradeWinds.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Salg af containerskibe til ophug dominerer fortsat markedet for skrotning, vurderer Clarkson Research Services ifølge TradeWinds. Høje priser får ejerne til at skrotte overflødig tonnage, og særligt indiske købere står klar. Men hvorfor priserne stiger, er svært at forklare:

"Ræsonnementet bag det pludselige prishop på tonnage, især på containerenheder, er svært at forstå, og mange undrer sig over, hvor markedet er på vej hen. Men nogle cashbuyers spekulerer i, at flere indiske ophugningsfaciliteter er ved at være tomme og efterspørger tonnage," lyder det ifølge TradeWinds.

Det ser dog ikke ud til, at de lokale stålmarkeder eller ophugningsfaciliteterne forsøger at understøtte de stigende priser. 

"De eneste velgørere for øjeblikket, synes at være redere med tonnage."

Et eksempel på de høje priser var salget af det 4.000 teu store containerskib Hanjin Portland fra 1993, som efter sigende fik 470 USD per ldt eller lige under 8,9 mio. USD for salget.

Skrotning af containerskibe rekordhøj i januar 

Europæiske havne advarer mod skrotningsfond

Tørlastredere: Nye skibe droppes i 2013

Uklare udsigter for skrotningskonvention 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også