Uklare udsigter for skrotningskonvention

Hong Kong konventionen blev vedtaget i 2009, og fire år efter har endnu ingen lande ratificeret konventionen, der skal sikre sikker og miljørigtigt skibsophug.
En skam, mener man i Danmarks Rederiforening:
"Vi synes, at landene skulle til at ratificere den, så man undgår regionale særregler, som der lige nu er optræk til i EU," siger Maria Bruun Skipper, chefkonsulent i Danmarks Rederiforening, til ShippingWatch.
Jens Rogge, leder af Germanicsher Lloyds auditafdeling for skibsophug, siger til Lloyd's List, at konventionen er lidt længere væk, end man troede, den ville være, da den blev vedtaget i 2009.
"Vi havde forventet, at 2015 ville være realistisk, men nu siger EU 2020, så jeg tror, at sandheden vil ligge - hvis man er optimistisk - et sted imellem og måske vil den komme i 2018," siger Jens Rogge til Lloyd's List.
I EU arbejder flere interesser for en skrotningsfond i EU-regi, og det arbejde kan være med til at ødelægge ratifikationen af Hong Kong konventionen, vurderer Simon Bergulf, der er Danmarks Rederiforenings medarbejder i EU, over for ShippingWatch.
"Man kan spørge sig selv, om ændringsforslaget med fonden, som kommer fra Parlamentet og Schylter, underminerer Hong Kong konventionen og i stedet for at sikre, at alle landene kommer med, så vil gøre lige netop det modsatte," siger han og uddyber:
"Den oprindelige tekst fra kommissionen har også nogle regionale tiltag, men de er mere til at leve med. En bøde hvis skibet bliver sendt til skrot inden for 6 måneder, en samlet liste over giftige materiale, hvilket i Hong Kong konventionen er delt op i to lister - en for nybygninger og en for eksisterende skibe. Og muligheden for at kommissionen kan inspicere internationale ophugfaciliteter."
Analyse blåstempler EU-skrotningsfond
Relaterede artikler:
Analyse blåstempler EU-skrotningsfond
For abonnenter
Bangladesh og Norge tæt på aftale om skibsophugning
For abonnenter
NGO: Uforsvarlig skrotning af skibe
For abonnenter