ShippingWatch

Store bankproblemer for shipping i 2013

Det vil være de samme problemer som i år med tvangssalg, begrænsede finansieringsmuligheder og for stort udbud af skibe, der går igen i rederierne næste år. Det vurderer et ekspertpanel, Lloyd's List har sammensat.

Ikke god nok adgang til penge, for meget tonnage på vandet og tvangssalg af aktiver er de langt fra opmuntrende karakteristika, som vil præge 2013. Det vurderer et ekspertpanel af bankfolk, mæglere, jurister og redere, som Lloyd's List har nedsat. Og det kan godt blive endnu mere trist, da flere af eksperterne forventer, at bankerne kommer til at holde endnu mere på pengene, end de har gjort i år.

"Tålmodigheden er ved at slippe op, og den dåse, som bankerne har sparket ned af vejen, kan ikke sparkes længere væk," siger Michael Parker, global industry head for shipping and logistics i Citibank og en af eksperterne.

"Hvad der måtte være begyndt som en shippingkrise forbundet med overudbud og en lavere efterspørgsel end ventet, er nu i høj grad en bankkrise, der har at gøre med kapitalmangel i industrier som shipping, fordi bankerne bliver bedt op at levere balanceskemaer og rationalisere kapitalen," siger han til Lloyd's List.

Bankernes skærpede krav kan betyde, at en masse ældre tonnage bliver tvunget ud på markedet og dermed tvinger priserne på ældre skibe ned og sætte skrotningsaktiviteten op.

Stor shippingbank lukker ned i London

Ny statsstøtte på vej til til tyske redere

Danske Bank: Shipping-krisen vil trække spor ind i 2013 

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs