Eksperter og fagfolk vil samle maritime opgaver i én kystvagt

Danmark bør fjerne havmiljøberedskabet fra forsvaret og slå det sammen med andre civile maritime opgaver som i vores nabolande, lyder det fra eksperter, fagfolk og organisationer. Det skriver ingenioren.dk.
Foto: Øyvind Nesvåg/Statoil
Foto: Øyvind Nesvåg/Statoil

Efter flere års nedprioritering står det danske havmiljøberedskab midt i et vadested, hvor der skal træffes vigtige beslutninger, som vil påvirke det danske beredskab.

Flere miljøskibe er udtjente, og med det seneste forsvarsforlig, der blev indgået i slutningen af november, er der lagt op til at afklare, om forsvaret kan udlicitere centrale dele af havmiljøberedskabet til private. Men frem for at sprede opgaverne ud til endnu flere kokke er tiden moden til at redefinere ikke bare havmiljøberedskabet, men alle statens civile skibstjenester og samle opgaverne under én civil myndighed uden for forsvaret.

Sådan lyder det fra flere iagttagere, der dels frygter for, at et allerede elendigt havmiljøberedskab vil blive endnu ringere i de kommende år, og dels mener, staten går glip af stordriftsfordele, hvis man ikke samler funktionerne nu, hvor muligheden er der. Det skriver ingenioren.dk.

Flere skibe i Østersøen øger risikoen for olieforurening 

»Der er oplagte effektiviseringsmuligheder ved at samle de statslige tjenester med miljøberedskabet som et centralt punkt. Samtidig vil vi bevare og udvikle den ekspertise, der allerede er i de forskellige statslige tjenester, og som er afgørende for, at opgaverne får den nødvendige prioritet,« lyder det fra Lars Bonde Eriksen.

Han er formand for Foreningen af tekniske og administrative tjenestemænd (TAT), der blandt andet organiserer medarbejderne på statens skibe. TAT er ikke alene med sin idé. Den har bred opbakning fra nuværende og tidligere ansatte på forsvarets miljøskibe, som Ingeniøren har talt med, men som ikke ønsker at medvirke med navn i artiklen, samt andre fagfolk og eksperter. En af dem er Erik Kristensen, der er forskningsleder ved Biologisk Institut ved Syddansk Universitet.

»Frem for at sprede indsatsen, som der er lagt op til i forsvarsforliget, bør vi samle miljøopgaverne med andre maritime opgaver og samtidig sikre, at den nye myndighed bliver udstyret med moderne materiel, så skibene kan anvendes bredt og langt mere effektivt, end tilfældet er i dag,« siger Erik Kristensen - og også Danmarks Naturfredningsforening bakker op:

»Det er ikke bare god økonomi i det her forslag, der er også sund fornuft i at have en overordnet myndighed, der varetager alle de maritime opgaver,« siger Henning Mørk Jørgensen, der arbejder med hav- og fiskeripolitik for Danmarks Naturfredningsforening og følger udviklingen tæt.

Danmark er sårbar - stor risiko for olieulykker  

Flere skibe i Østersøen øger risikoen for olieforurening 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også