En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
16.12.2012kl. 16.11

Eksperter og fagfolk vil samle maritime opgaver i én kystvagt

Danmark bør fjerne havmiljøberedskabet fra forsvaret og slå det sammen med andre civile maritime opgaver som i vores nabolande, lyder det fra eksperter, fagfolk og organisationer. Det skriver ingenioren.dk.
Foto: Øyvind Nesvåg/Statoil
af OLE ANDERSEN

Efter flere års nedprioritering står det danske havmiljøberedskab midt i et vadested, hvor der skal træffes vigtige beslutninger, som vil påvirke det danske beredskab.

Flere miljøskibe er udtjente, og med det seneste forsvarsforlig, der blev indgået i slutningen af november, er der lagt op til at afklare, om forsvaret kan udlicitere centrale dele af havmiljøberedskabet til private. Men frem for at sprede opgaverne ud til endnu flere kokke er tiden moden til at redefinere ikke bare havmiljøberedskabet, men alle statens civile skibstjenester og samle opgaverne under én civil myndighed uden for forsvaret.

Sådan lyder det fra flere iagttagere, der dels frygter for, at et allerede elendigt havmiljøberedskab vil blive endnu ringere i de kommende år, og dels mener, staten går glip af stordriftsfordele, hvis man ikke samler funktionerne nu, hvor muligheden er der. Det skriver ingenioren.dk.

Flere skibe i Østersøen øger risikoen for olieforurening 

»Der er oplagte effektiviseringsmuligheder ved at samle de statslige tjenester med miljøberedskabet som et centralt punkt. Samtidig vil vi bevare og udvikle den ekspertise, der allerede er i de forskellige statslige tjenester, og som er afgørende for, at opgaverne får den nødvendige prioritet,« lyder det fra Lars Bonde Eriksen.

Han er formand for Foreningen af tekniske og administrative tjenestemænd (TAT), der blandt andet organiserer medarbejderne på statens skibe. TAT er ikke alene med sin idé. Den har bred opbakning fra nuværende og tidligere ansatte på forsvarets miljøskibe, som Ingeniøren har talt med, men som ikke ønsker at medvirke med navn i artiklen, samt andre fagfolk og eksperter. En af dem er Erik Kristensen, der er forskningsleder ved Biologisk Institut ved Syddansk Universitet.

»Frem for at sprede indsatsen, som der er lagt op til i forsvarsforliget, bør vi samle miljøopgaverne med andre maritime opgaver og samtidig sikre, at den nye myndighed bliver udstyret med moderne materiel, så skibene kan anvendes bredt og langt mere effektivt, end tilfældet er i dag,« siger Erik Kristensen - og også Danmarks Naturfredningsforening bakker op:

»Det er ikke bare god økonomi i det her forslag, der er også sund fornuft i at have en overordnet myndighed, der varetager alle de maritime opgaver,« siger Henning Mørk Jørgensen, der arbejder med hav- og fiskeripolitik for Danmarks Naturfredningsforening og følger udviklingen tæt.

Danmark er sårbar - stor risiko for olieulykker  

Flere skibe i Østersøen øger risikoen for olieforurening 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Odfjell

    Danmark er sårbar - stor risiko for olieulykker

    For abonnenter

  • Foto: Øyvind Nesvåg/Statoil

    Flere skibe i Østersøen øger risikoen for olieforurening

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Topcheferne hos Maersk og MSC, Vincent Clerc og Søren Toft, erkender, at meget har ændret sig for de to rederier. Derfor afslutter de samarbejdet i 2M-alliancen. | Foto: Jacob Gronholt-pedersen/reuters/ritzau Scanpix og Jason Decrow/ap/ritzau Scanpix
Container

MSC og Maersks skilsmisse kan få alliancer til at falde som dominobrikker

En ny virkelighed på fragtmarkedet og et behov for mere frihed kan ligge bag opsigelsen af samarbejdet mellem MSC og Maersk. Flere opbrud er på vej, vurderer analytikere.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Intelligence Specialist

  • Senior Porteføljemanager

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge