ShippingWatch

Drewry: Leasing af containere i vækst

Flåden af leasede containerskibe voksede generelt solidt i 2011, fordi industrien fortsat klarer sig godt. Det samme vil komme til at gælde for 2012, skriver Drewry i en analyse.

Foto: Rederiforeningen

Den seneste Container Leasing Industry rapport fra Drewry Maritime Research viser, at den lejede containerflåde voksede med 10,6 pct. Det er en forbedring i forhold til stigning på 9 pct. i 2010. Sammenlagt giver det en vækst på 9,5 pct. i den leasede containerflåde i de to år, og det er det niveau Drewry forventer, at den leasede containerflåde fortsat vil ligge på i resten af 2012, fordi efterspørgslen på de leasede skibe varer ved.

Selvom stigningen ser nogenlunde stabil ud, har den været afbrudt af ujævne perioder, hvor væksten i flåden har været nærmest ikke-eksisterende. Sådan en periode fandt blandt andet sted i anden halvdel af 2011, og det kan ske igen i slutningen af 2012, skriver Drewry.

Det var en overraskelse for leasingindustrien, at der fandt et opsving sted i 2011. Opsvinget fulgte efter et opsving i 2010, som ikke var set tidligere, og det resulterede hurtigt i en overforsyning af udstyr. Der gik måneder, før overskuddet dengang begyndte at falde, og i midten af 2012, var overforsyningen stadig ikke helt væk. Det skyldtes især en højsæson i 2011, der var ringere end forventet, samt en succesfuld, men uventet indførsel af større operationel effektivitet fra rederiernes side.

Et lignende ureelt forløb har kendetegnet 2012, fordi leasingselskabernes investeringer steg i løbet af årets første seks måneder og derefter bremsede op. Højsæsonefterspørgslen var derfor igen mærkelig, hvilket har fået mange af leasingselskaberne til at ende med et overskud af nybygninger og fortsat dalende priser på nybygninger. Væksten lå altså i første del af 2011 og 2012, skriver Drewry.

USA-høring: Port of Virginia har mistet terræn de seneste år  

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs