Raterne på Stillehavet falder med ni procent

Rederierne i Transpacific Stabilization Agreement har svært ved at fastholde stigningen i kølvandet på det sidste møde og enigheden om, at priserne skulle op, skriver Journal of Commerce.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin

De gennemsnitlige spotrater for den østgående containertrafik over Stillehavet faldt med 8,6 procent i denne uge, hvilket er det andet ugentlige fald siden rederierne fik løftet raterne op på et rekordhøjt. Den hidtidige stigning i de to første uger af august er en konsekvens af det generelle rateløft, der senest blev anbefalet af forummet Transpacific Stabilization Agreement.

Det skriver Journal of Commerce.

74 procent højere i år

Drewrys spotrate benchmark på containerdrift mellem Hong Kong og Los Angeles faldt til 2.496 dollars per FEU, hvilket er et minus på 234 dollar i forhold til sidste uges pris på 2730 dollars; et niveau raten også havde ugen forinden.

Benchmarket er faldet med 384 dollars per FEU, siden rekorden blev nået i anden uge af august som et resultat af, at svag efterspørgsel og fortsat overkapacitet har gjort det svært for rederierne at opretholde alle fem ratestigninger, der er blevet indført siden starten af året.

På trods af faldet fastholdt benchmarket stadigvæk 116 dollars ud af den prisstigning på 500 dollars per FEU, som senest blev anbefalet af TSA.

I forhold til samme uge sidste år, hvor raten nåede 1.857 dollars, er Drewrys benchmark dog 34,4 procent højere. Og det er steget 73,8  procenti de 33 uger, der er gået siden afslutningen af sidste år, hvor den gennemsnitlige rate nåede 1.436 dollars per FEU.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også