Analyse: Containerrederier står over over tabt årti
![Foto: Hanjin](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4711803.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Hanjin-Miami--288000-TEU-Class-29_big.jpg)
Containerrederierne kan have mistet et helt årti, skriver Lloyd's List. Det sker på baggrund af en analyse fra det anerkendte Macquarie, der konkluderer, at den markante outsourcing af produktion til Asien, der har givet stærk volumenvækst på ruterne fra Asien til Europa og Asien til Nordamerika, er ved at ebbe ud. Det betyder, at produktionen nu igen vil flytte tættere på forbrugerne.
"Hvis den antagelse er korrekt, vil volumenvæksten i containermarkedet på verdens to vigtigste ruter højst sandsynligt fortsætte med at være afdæmpet," skriver Macquarie ifølge Lloyd's List.
Der er samtidig ikke meget potentiale tilbage i tendens, hvor andre typer laster er blevet skiftet til containere. Macquarie udpeger ellers dette skift som den vigtigste driver i containermarkedets volumenvækst siden 1970'erne.
Alt er dog ikke sort i sort for containermarkedet, da yderligere "slow steaming," når rederierne sænker farten for at spare brændstof og mindske kapaciteten, kan holdee hånd under markedet.
"En reduktion på 4-5 pct. i den gennemsnitlige skibshastighed kan være nok til at fastholde forholdet mellem udbud og efterspørgsel tæt på de nuværende niveauer og hjælpe med at støtte fragtraterne. På trods af en svag volumenvækst og en stor ordrebog er det langt fra sikkert, at priserne vil kollapse næste år," skriver Macquarie.
RITZAU FINANS
Relaterede artikler
Maersk Line: Industrien har overvundet overkapaciteten
For abonnenter