ShippingWatch

10-års analyse: Her er de største ændringer i containerfarten

Analysehuset Drewry Maritime Research har kigget på de seneste ti år i containerfarten og fundet de fire støre ændringer i markedet. Nøgleordene er flere, mere og større.

Der er sket store ændringer i vilkårene for containerfart i de seneste ti år, skriver Drewry Maritime Research i en analyse. Nøgle-ændringerne i de seneste ti år er en mere end fordobling i antallet af containere, kinesiske havnes andel af den samlede containerfragt, globale havneselskabers andel af containerfragten og en fordobling af størrelsen af containerfarten.

Drewrys opgørelse viser, at antallet af containere steg fra 279,3 mio. teu i 2002 til 588,8 mio. teu i 2011. Det er mere end en fordobling. Af det nye store antal containere steg andelen af dem, som kinesiske havne klarer fra 19 pct. i 2002 til 30 pct. i 2011. Knap hver tredje container er altså i dag igennem en kinesisk havn. De store globale havneoperatører blev endnu større i det deres andel af den samlede havneoperation steg fra 58 pct. til 76 pct. i tidsspændet i de seneste ti år.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs