
Der er sket store ændringer i vilkårene for containerfart i de seneste ti år, skriver Drewry Maritime Research i en analyse. Nøgle-ændringerne i de seneste ti år er en mere end fordobling i antallet af containere, kinesiske havnes andel af den samlede containerfragt, globale havneselskabers andel af containerfragten og en fordobling af størrelsen af containerfarten.
Drewrys opgørelse viser, at antallet af containere steg fra 279,3 mio. teu i 2002 til 588,8 mio. teu i 2011. Det er mere end en fordobling. Af det nye store antal containere steg andelen af dem, som kinesiske havne klarer fra 19 pct. i 2002 til 30 pct. i 2011. Knap hver tredje container er altså i dag igennem en kinesisk havn. De store globale havneoperatører blev endnu større i det deres andel af den samlede havneoperation steg fra 58 pct. til 76 pct. i tidsspændet i de seneste ti år.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app