ShippingWatch

SeaIntel: Maersk Line har trukket konkurrenterne med op

Containeralliancerne har lært præcision af Maersk, og Maersk har omvendt fået disciplin i markedet tilbage fra alliancerne. Det er vurderingen fra shippinganalytiker Lars Jensen fra SeaIntel et halvt år efter, at alliancerne virkelig fandt sammen.

Foto: Hanjin

Containerrederiernes samarbejde i forskellige alliancer som modstykke til Maersk har gjort dem bedre, mens Maersk har fået disciplin tilbage fra alliancerne, vurderer shippinganalytiker Lars Jensen fra SeaIntel over for ShippingWatch.

Da Maersk Line i december lancerede Daily Maersk-konceptet for at sikre endnu højere pålidelighed på sine containersejladser, fik det flere af de største containerrederier til at samle sig i, hvad der med tiden blev til tre alliancer. Rederierne MSC og CMA CGM gik sammen, ligesom G6 blev etableret af APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK, Nippon Yusen Kaisha og Orient Overseas Container Line. Desuden blev alliancen CKYH dannet af de fire rederier Cosco, “K” Line, Yang Ming og Hanjin Shipping.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs