ShippingWatch

Medie: Tankskibsejere ser lysere på fremtiden

To store New York-baserede tankrederier kom i sidste uge med halvårsregnskab. Tilsammen giver regnskaberne et positivt billede af fremtiden på olie- og tankmarkedet, skriver Hellenic Shipping News.

Der er lysere udsigter for tankmarkedet, indikerer to halvårsregnskaber fra to New York-baserede tankrederier. Det skriver Hellenic Shipping News.

Rederiet TEN -  Tsakos Energy Navigation - noterede sig i regnskabet, at nedturen i tankmarkedet hurtigere end forventet kan vende, når man sammenholder en verdensøkonomi drevet af væksten i BNP på 8-9 pct. i Kina og Indien sammenlignet med USAs 1,5 pct., kombineret med et forbrug af olie på et rekordhøjt niveau sammenkoblet med politiske spændinger i verden.

Den positive holdning er dog en fremtidsudsigt. På nuværende tidspunkt, hedder det i TENs regnskab ifølge Hellenic Shipping News, "at fartøjssituationen i råoliemarkedet fortsætter med at lægge låg på enhver udvikling, som den nuværende efterspørgsel på olie ville have udløst, og for andet kvartal i træk er tankskibssektoren offer for dens tidligere og ved nogle lejligheder ukontrollerede lyst til nybygninger. For produktmarkedet betyder en svag efterspørgsel i Europa og en langsom vækst i USA, at økonomien har spillet fallit i forhold til at styrke raterne. På den positive side er udbudssituationen ved at komme i ligevægt med en ordrebog for tankerne som er nede på 12 pct. af flåden i dette kvartal sammenlignet med 27 pct. i slutningen af 2009."

Fra det andet tankrederi - Capital Product Partners - side lød det, at spotmarkedet for råolietankere kunne berette om en solid indtjening i første del af andet kvartal i år, men at indtjeningen fladede ud mod slutningen af kvartalet, da man gik ind i de svagere sommermåneder. I den første del af kvartalet betød de strammere sanktioner på iransk råolie en oplagring i USA og Kina, og en afmatning af bunkerpriserne understøttede et højere rateniveau med solid indtjening for supertankere og Suezmaxes. Alligevel kom raterne under pres i juni på grund af et sæsonbestemt lavere behov og en nedgang i antallet af nybyggerier i forhold til tidligere på året. Samtidig havde den uventede lukning af Motiva-raffinaderiet i den Amerikanske Golf også en betydning for indtjeningen i Capital Product Partners, skriver Hellenic Shipping News.

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs