ShippingWatch

Analytiker: Maersk Line skal ikke frygte japansk konkurrenters nedtur

De japanske Maersk-konkurrenters nedtur bør ikke vække bekymring hos Maersk Line. Det vurderer analytiker over for Ritzau Finans efter containerkonkurrenternes nye regnskaber.

Foto: Maersk Line

A.P. Møller - Mærsks japanske konkurrenter inden for containersektoren, Mitsui OSK Lines, Nippon Yusen og Kawasaki Kisen Kaisha, taber fortsat penge, viste regnskaberne fra de tre rederikonglomerater tirsdag morgen.

Alligevel er der dog ikke grund til bekymring i forhold til A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line, lyder vurderingen fra Jesper Christensen, Mærsk-analytiker hos Alm. Brand Markets.

Fragtraterne er samlet set faldet over de seneste fire uger, men alligevel er niveauet mere end 100 pct. over niveauet fra sidste sommer, hvilket indikerer nogenlunde succes med implementering af rederiernes højsæsontillæg, der skal redde hele årets indtjening. Specielt ruterne mellem Asien og Europa er væsentlig for Maersk Line, og det er en afgørende forskel fra de japanske rederier.

"De japanske rederier har en mindre eksponering til Asien/Europa-ruterne, hvor vi har set den stærkeste rateudvikling i år, så det vil slå mere igennem hos Mærsk. Desuden taler vi i Maersk Lines tilfælde om et rent containerrederi, mens mange af de asiatiske selskaber er rederikonglomerater med mange andre fokusområder, som også er hårdt ramt," siger Jesper Christensen til Ritzau Finans.

God diversitet i Maersk

Kigger man specifikt på containerforretningen for det største af de tre japanske rederier på netop det område, Mitsui OSK Lines, viste regnskabet for første kvartal af det forskudte regnskabsår 2012/13 da også en bedring, selv om Mitsui fortsat tabte penge på containerforretningen. Bundlinjen i containerdivisionen gik i selskabets første kvartal fra et underskud på 5 mia. yen (390 mio. kr.) i den tilsvarende periode sidste år til et minus på 2 mia. yen (150 mio. kr.).

På grund af diversiteten i rutefokus hos Maersk Line - og en fortsat god prisdisciplin rederierne imellem - kan det danske rederi dog godt se frem til en positiv indtjening i andet kvartal 2012 og i året som helhed, vurderer Jesper Christensen.

"Jeg forventer en stabil rateudvikling i august og september. Der kan godt være tale om mindre fald, men det bliver ikke noget signifikant. Prisdisciplinen i sektoren er så udbredt, at eventuelle ratefald naturligvis vil være bekymrende, men ikke underskudsgivende," siger han og uddyber:

"Min grundholdning er, at fragtraterne bliver på et niveau, hvor de er profitable, gennem hele 2012."

I sidste uge steg prisen for fragt af en tyvefodscontainer mellem Asien ogEuropa med 61 dollar til 1728 dollar. Dermed er niveauet fortsat omkring 110pct. over niveauet i den tilsvarende periode i 2011, hvor rederierne aldrig rigtig formåede at implementere sine højsæsontillæg. Det var med til at skabe et tab på godt 600 mio dollar i divisionen Maersk Liner Business, hvor Maersk Line udgør klart størstedelen.

Jesper Christensen har anbefalingen "køb" af Mærsk, mens kursmålet lyder på 51.000 kr. B-aktien handles 1 pct. lavere i 41.720 kr. tirsdag eftermiddag. 

Maersk Lines asiatiske konkurrenter stiger efter regnskaber

RITZAU FINANS

Mere fra ShippingWatch

Forsinkelser forude: Omikron rammer Kinas havne

Det er i det store hele lykkedes Kina at holde covid ude efter det oprindelige udbrud i Wuhan. Så kom omickron – og landets nul-tolerance over for virussen betyder nu forsinkelser i verdens travleste havne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs