Maersk Tankers: Gasmarkedet styrer mod krise

Chefen for gas i Maersk Tankers, Claus Grønborg, advarer i Lloyd's List om, at produktionen af gas i Mellemøsten ikke er tilstrækkelig til at absorbere de mange nye gasskibe, der er bestilt på værfterne. Det har bl.a. norske John Fredriksen gjort.
Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

LPG-markedet styrer direkte mod en alvorlig krise, advarer Maersk Tankers. Antallet af bestillinger på nye skibe vokser, og mange redere vil få svært ved at få dem fyldt op, når de nye skibe indsættes i markedet i de kommende år.

Claus Grønborg, chef for gas-divisionen I Maersk Tankers, siger i et interview med Lloyd’s List, at ordrebøgerne på LPG-skibe allerede nu er for store, og at produktionen i Mellemøsten, hvor hovedparten af verdens gas produceres, ikke forventes at stige ret meget i indeværende år og i 2013.

”Vi synes ikke, det er nogen god investering at bygge nye skibe,” siger Claus Grønborg og advarer om, at markedet ikke kan kapere en udvidelse af LPG-flåden.

Claus Grønborgs udbredte skepsis deles af en række analytikere og rådgivere, men tilsyneladende ikke i kredsen omkring den norske skibsreder og hovedaktionær i bl.a. de genoplivede Frontline 2012, John Fredriksen.

Bestilling af seks nye LPG-skibe blev for nylig føjet til en i forvejen voksende ordrebog i det norske tankskibsrederi, hvilket har fået blodtrykket til at stige yderligere blandt skeptikere, der frygter et regulært ratekollaps.  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også