ShippingWatch

Skibskredit: "Moody's kan ikke stresse os ihjel"

"Vi mener helt fundamentalt, at Moody's tager fejl af situationen i Danmark," siger Erik I. Lassen, adm. direktør i Danmarks Skibskredit, i en kommentar til nedgraderingen fra ratingbureauet.  Nu bliver det dyrere for låntagerne.

"Når de ikke kan stresse os ihjel, har vi simpelthen svært ved at forstå deres model," lyder den umiddelbare kommentar til Moody´s nedgradering af Danmarks Skibskredit (DS) ifølge DS adm. direktør, Erik I. Lassen.

Han mener, at DS har gjort sit til at forklare ratingbureauet om de forhold, der gælder for DS, men det har ikke ændret holdningen hos Moody´s, der i går nedjusetrede en række danske banker og kreditinstittutioner, herunder altså DS.

"Vi har hjulpet dem med at fortolke vores resultateer på et helt andet plan, end vi har gjort før. Og som det fremgår, anerkender Moody's, at vi har en god kapital, en god likviditet, og at vi kan håndtere volatilitet i markederne. I de stress stest, Moody's har taget os igennem, og hvor de bl.a. er inde at simulere, hvad vi vil tabe, hvis noget går galt, scorer vi den højeste karakter overhovedet på likviditet og kapital. Hvis 25 procent af vores kunder går konkurs, og skibsværdierne falder 75 procent, opfylder vi stadigvæk lovens krav," siger Erik I. Lassen til ShippingWatch.

Presse funding

Moody's nedgradering af Danmarks Skibskredit A/S vil presse funding-omkostningerne op og gøre det dyrere for låntagerne.

"Vi må forvente, det samme sker for vores konkurrenter," siger Erik I. Lassen:

"I lyset af, at vi var blevet stillet fem notches (trin, red.) i udsigt og fik tre, burde vi vel være tilfredse. Også i forhold til, hvordan andre udstedere er blevet ramt. Men vi mener helt fundamentalt, at Moody's tager fejl af situationen i Danmark."

Erik I. Lassen understreger, at Danmarks Skibskredit er havnet på Moody's negativliste med henvisning til, at skibskreditten udsteder obligationer og det forhold, at man er i shippingindustrien.

"Det er ting, der er givet i loven, og sådan har det været i 50 år for vores vedkommende. Vi har ikke forandret os, men det har Moody's. Men det er simpelthen vores forretningsmodel og ikke risikoen for, at vi taber en masse penge eller går ned. Vi har gjort, hvad vi kan, men det er uheldigt, at man fra lovgivers side (EU, red.) er i færd med at skrive ratingbureauerne ind i så mange regelsæt, som man er,"siger Erik I. Lassen.

Moody's: Skibskredit nedgraderet tre takker 

Shipping-aktiviteter bag Moody´s nedgradering af DnB 

    

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs