ShippingWatch

Maersks stormfulde forår

Der er sket meget i A.P. Møller - Mærsk siden årsskiftet med Mærsk Mc-Kinney Møllers bortgang som det mest følelsesladede. Forretningsmæssigt er der grund til visse bekymringer, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

At kalde A.P. Møller - Mærsk Gruppens 2012 for begivenhedsrig er en underdrivelse af rang. Tydeligst står naturligvis tabet af Mærsk Mc-Kinney Møller og dermed afskeden med en af danmarkshistoriens mest berømmede erhvervsikoner. Selv om han var ude af den daglige drift, havde hans person stadig enorm betydning for ånden i virksomheden, og det gælder for så vidt stadig. Foruden den 98-årige skibsreders bortgang, der som bekendt er endegyldig, har Mærsk-koncernen også stået i et andet ledelsesmæssigt limbo i årets start.

Topchefen, Nils Smedegaard Andersen, var midlertidigt borte i fire måneder efter sin hjerteklapoperation og efterfølgende komplikationer. Det kan man aldrig gardere sig imod, men det skete med næsten værst mulig timing, da Eivind Kolding i den periode forlod Maersk Line for at blive Danske Bank-direktør, og det skabte en større rokade, hvor Søren Skou i Maersk Tankers blev hentet til Maersk Line, mens Maersk Lines kommercielle direktør, Hanne B. Sørensen, indtog Søren Skous tidligere rolle.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Forsinkelser forude: Omikron rammer Kinas havne

Det er i det store hele lykkedes Kina at holde covid ude efter det oprindelige udbrud i Wuhan. Så kom omickron – og landets nul-tolerance over for virussen betyder nu forsinkelser i verdens travleste havne.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs