ShippingWatch

Rederne: Det bliver svært at håndhæve EUs skrotnings-regler

Danmarks Rederiforening mener, at EUs udspil til en ny skrotningspolitk "afspejler foreningens forventninger", men vurderer, at det kan blive svært at håndhæve dem.

Foto: VALDEMAR JÿRGENSEN

De nye regler for skrotning af skibe, som EU spillede ud med i april, kan blive svære at håndhæve, mener Danmarks Rederiforening. De danske redere har været aktive i arbejdet med at udforme Europa-Kommissionens forslag til nye regler for ­skibsophugning og mener således overordnet, at der ikke vil være de store udfordringer i udspillet.

Problemet bliver snarere, hvordan man fra EUs side vil håndhæve de nye regler, der skal sikre, at IMOs Hong Kong konvention på området bliver anvendt.

Deltaget aktivt

”Rederiforeningen har deltaget aktivt i drøftelserne omkring et EU initiativ om skibsophugning i Bruxelles, og Kommis­sionens forslag afspejler vores forventninger. Vi ser derfor ikke store udfordringer på dette område. Til gengæld kan man stille sig tvivlende overfor EU’s mulighed for at hånd­hæve de nye elementer, Kommissionen prøver at inklu­dere,” siger Simon Bergulf, sekretariatsleder i Rederifore­ningens Bruxelles kontor ifølge Rederiforeningens nyhedsbrev Kompas.

De nye regler vil indføre syn, certificering og godkendelse af større kommercielle skibe, som sejler under et EU-medlemslands flag og bygger på IMO Hong Kong-konventionen om sik­ker og miljørigtig ophugning af skibe, som blev vedtaget i 2009. Formålet med EUs udspil er at implementere konventionen hurtigt uden først at afvente international ratificering.

"Ikke desto mindre opfordrer Kommissionen EU-medlemslandene til at ratificere konventionen hurtigst muligt. Selvom lovforsla­get er stærkt baseret på de internationale regler, vedtaget i IMO, indfører Kommissionen flere regionale tiltag. For eksempel kan et rederi få en bøde, hvis et skib er sendt til skrot under seks måneder efter salg. Rederierne bør derudover forberede en liste over giftige materialer for eksister­ende skibe ! og nybygninger. Endelig ønsker Kommissionen at være i stand til at inspicere internationale ophugnings-faciliteter for at kontrollere, om disse er i overensstem­melse med EU-standarder," hedder det.

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs