Rederne: Det bliver svært at håndhæve EUs skrotnings-regler

De nye regler for skrotning af skibe, som EU spillede ud med i april, kan blive svære at håndhæve, mener Danmarks Rederiforening. De danske redere har været aktive i arbejdet med at udforme Europa-Kommissionens forslag til nye regler for skibsophugning og mener således overordnet, at der ikke vil være de store udfordringer i udspillet.
Problemet bliver snarere, hvordan man fra EUs side vil håndhæve de nye regler, der skal sikre, at IMOs Hong Kong konvention på området bliver anvendt.
Deltaget aktivt
”Rederiforeningen har deltaget aktivt i drøftelserne omkring et EU initiativ om skibsophugning i Bruxelles, og Kommissionens forslag afspejler vores forventninger. Vi ser derfor ikke store udfordringer på dette område. Til gengæld kan man stille sig tvivlende overfor EU’s mulighed for at håndhæve de nye elementer, Kommissionen prøver at inkludere,” siger Simon Bergulf, sekretariatsleder i Rederiforeningens Bruxelles kontor ifølge Rederiforeningens nyhedsbrev Kompas.
De nye regler vil indføre syn, certificering og godkendelse af større kommercielle skibe, som sejler under et EU-medlemslands flag og bygger på IMO Hong Kong-konventionen om sikker og miljørigtig ophugning af skibe, som blev vedtaget i 2009. Formålet med EUs udspil er at implementere konventionen hurtigt uden først at afvente international ratificering.
"Ikke desto mindre opfordrer Kommissionen EU-medlemslandene til at ratificere konventionen hurtigst muligt. Selvom lovforslaget er stærkt baseret på de internationale regler, vedtaget i IMO, indfører Kommissionen flere regionale tiltag. For eksempel kan et rederi få en bøde, hvis et skib er sendt til skrot under seks måneder efter salg. Rederierne bør derudover forberede en liste over giftige materialer for eksisterende skibe ! og nybygninger. Endelig ønsker Kommissionen at være i stand til at inspicere internationale ophugnings-faciliteter for at kontrollere, om disse er i overensstemmelse med EU-standarder," hedder det.