Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn ønsker vækst i det blå Danmark. Derfor sendte han for nylig gesandter på studietur til Singapore, hvor økonomien boomer. Forhåbentlig får besøget ham til at flytte blikket fra statsstøtten til stålet, og i stedet fokusere på Danmarks bløde, men altafgørende menneskelige konkurrencekraft. Det skriver direktør Fritz Ganzhorn, Søfartens Ledere, i en kronik.
Af Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere
Danske skibsofficerer har kompetencer i verdensklasse. Det skyldes ikke blot den værdifulde viden, de har tilegnet sig på landets navigations- og maskinmesterskoler; viden, der siden Danmarks fødsel som søfartsnation er destilleret igennem århundreder, raffineret og videreudviklet til perfektion.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.