Containerrederier enige om at hæve raterne på Asien-USA

Nu er turen kommet til Asien-USA, hvor de store containerrederier er blevet enige om at hæve raterne som en del af TSA-aftalen
Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals
AF RITZAU FINANS/AKTIEFOKUS

Medlemmerne af Transpacific Stabilization Agreement er blevet enige om at arbejde mod at indføre et højsæsontillæg på fragtruten Asien-USA på 600 dollar per Feu (40-fodscontainer). Det skriver Bloomberg News. Ratetillægget vil træde i kraft fra den 10. juni i år.

Med i the Transpacific Stabilization Agreement er blandt andre Maersk Line, APL, China Shipping Container Lines, CMA CGM, Cosco Container Lines og Hanjin Shipping. TSA's leder Brian M. Conrad udtaler, at containerrederierne ser stærke udsigter i de kommende måneder, og at udnyttelsesgraderne er allerede oppe omkring 95 pct. På samme tid er rederierne stadig ved at grave sig ud af hullet af store finansielle tab, og rederierne vil derfor være sikre på at de er godt positioneret til at øge deres service i takt med at mængderne stiger, lyder det fra Brian M. Conrad. TSA havde tidligere annonceret ratestigninger gældende fra den 1. maj på 500 dollar per feu til den amerikanske vestkyst og 700 dollar per feu til den amerikanske østkyst fra Asien, men af fredagens SCFI-indeks kunne det ses at disse ratestigninger endnu ikke er blevet implementeret.

I modsætning til ruterne til Europa, kan linjerederierne stadig samlet lægge sig fast på priser og ratetillæg over Stillehavet.

AF RITZAU FINANS/AKTIEFOKUS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også